بررسی مقایسه ای فرآیند آماده سازی مقاطع بافت شناسی با استفاده از مایکروویو و روش معمول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرآوری سریع مقاطع هیستولوژیک یک عملکرد مطلوب جهت کمک به پزشکان در تصمیم گیری های درمانی در مورد بیماران بدحال محسوب میشود. در اکثر آزمایشگاه های پاتولوژی آماده سازی سنتی نمونه ها جهت تشخیص حدود یک روز طول میکشد. استفاده از دستگاه های جدید اتوماتیک زمان لازم جهت آماده سازی سنتی بافت را به 12-8 ساعت کاهش داده است. معرفی ابزارهای مایکروویوی برای تثبیت سازی و فرآوری بافتی این مراحل را به 30 دقیقه تا 6ساعت کاهش داده است. هدف این مطالعه بررسی احتمال استفاده از مایکروویو آشپزخانه جهت آماده سازی بافت ها به عنوان یک روش ارزان و ارزشمند است.
روش ها
ما 52نمونه از 26بافت مختلف حیوانی تهیه کردیم یک نمونه به روش سنتی و یک نمونه به روش مایکروویوی فرآوری شده بود، سپس مقاطع تهیه شده به دو روش توسط 3 نفر پاتولوژیست با تجربه به روش دو سوکور مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
در 58/93 درصد موارد مقاطع فرآوری شده به روش سنتی و 61/84 درصد موارد مقاطع فرآوری شده به روش مایکروویوی قابلیت تشخیصی کلی مقاطع در حد مطلوب گزارش گردید. در مطالعه ما پاتولوژیست های شرکت کننده در مطالعه در 43/97 درصد موارد نتوانستند نوع روش فرآوری را افتراق دهند و فقط در مورد 2 جفت لام (56/2درصد) توانستند نوع روش فرآوری را به صورت مایکروویو یا معمول افتراق دهند.
بحث: طبق مطالعه ما تکنولوژی مایکروویو منجر به کوتاه کردن زمان فرآوری مقاطع بافتی بدون اثرات منفی بر کیفیت مقاطع در مقایسه با روش معمول می شود. علاوه بر این مطالعه ی ما نشان داد که یک دستگاه مایکروویو آشپزخانه می تواند جایگزین مناسبی برای دستگاه های خودکار استفاده کننده از انرژی مایکروویو باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!