بررسی سرولوژی توکسوپلاسموزیس در زنان باردار

چکیده:
سابقه و هدف
توکسوپلاسموزیس، توسط تک یاخته درون سلولی توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود. شیوع این انگل در مناطق مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، عادات غذایی و سابقه تماس با گربه متفاوت است. هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع سرمی توکسوپلاسما در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان های رامسر و تنکابن در سال 1391 بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 289 نف ر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان های رامسر و تنکابن در سال 1391 به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از ثبت اطلاعات در پرسشنامه و تهیه نمونه علیه توکسوپلاسم ا گوندی با(Immunoglobulin M (IgM و (Immunoglobulin G (IgG خون از این افراد، آنتی بادی روش الیزا مورد آزمایش قرار گرفت پس از انجام آزمایش های فوق داده ها با آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد 170 نفر (8 اختصاصی علیه توکوپلاسما را در (IgG و IgM) 1 درصد) نیز هر دو نوع آنتی بادی / مثبت و 4 نفر (4 IgM (2/4 درصد) 37 درصد) از نظر هر دو نوع آنتی بادی منفی بودند هم چنین در بررسی حاضر بین سطح / سرم خود داشتند و 108 نفر (4 با فاکتورهای اپیدمیولوژیک سن، شغل، سطح تحصیلات، تماس با گربه، مصرف گوشت خام و محل IgG و IgM سرمی سکونت ارتباط معنی داری وجود نداشت.
استنتاج
مطالعه حاضر نشان دهنده شیوع بالای انگل توکسوپلاسما در بین زنان باردار در شهرستان های رامسر و تنکابن بوده است. با توجه به اهمیت توکسوپلاسموز در زنان باردار، می توان با آموزش بهداشت و افزایش سطح آگاهی های افراد و اقدامات کنترلی دیگر از ایجاد آلودگی و عوارض آن کاست..
زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!