مقایسه میزان صدمات پرینه در کنترل پرینه با دست و بدون کاربرد دست حین زایمان

چکیده:
سابقه و هدف
آسیب های پرینه از مشکلات شایع زایمان طبیعی بوده که سلامت و کیفیت بعدی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. این مطالعه با هدف تاثیر کنترل پرینه با روش های Hands on و Hands off بر صدمات پرینه حین زایمان انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی بوده که نمونه های آن را 600 زن نخست زا تشکیل دادند که به طور تصادفی به دو گروه Hands on و Hands off (300 نفر در هر گروه)تقسیم شدند. در روش on Hands وقتی کراونینگ سر انجام شد، ماما انگشت نشانه، میانی، انگشت حلقه و انگشت کوچک دست چپ خود را روی اکسی پوت جنین قرار می داد به طوری که همزمان توسط انگشتان نشانه و شست دست راست به طور u شکل بر بخش خلفی پرینه فشار وارد می شد. در روش off Hands در مرحله خروج عملکرد ماما بیش تر انتظاری بود و موفقیت چرخش خارجی، زایمان شانه ها و بقیه بدن را مشاهده می نمود. داده ها با استفاده از نرم افزار 19 SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و T-Test مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دو گروه از نظر میزان صدمات کلی پرینه تفاوت آماری معنی داری نداشتند (7/0=p). بیش ترین آسیب مشاهده شده در هر دو گروه، پارگی درجه 1 پرینه بوده است. در گروه off Hands تروماهای درجه 3 (01/0 =p) و میزان اپی زیاتومی (003/0= p) به طور معنی داری کم تر از گروه Hands on بوده است ولی میزان پارگی پری یورترال در گروه off Hands به طور معنی داری بیش تر از گروه Hands on بوده است (01/0 =p). بین دو گروه از نظر طول مدت مرحله دوم زایمان و پیامدهای نوزادی تفاوتی وجود نداشت.
استنتاج
در مطالعه حاضر کاربرد روش off Hands سبب کاهش موارد اپی زیاتومی و پارگی های درجه 3 کانال زایمانی شده است بنابراین میتوان آن را به عنوان یک روش ایمن برای زایمان توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!