بررسی اثر بخشی داروی گیاهی حصا-آدر بیماری دژنرسانس وابسته به سن ماکولا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری دژنرسانس وابسته به سن ماکولا از علل شایع کوری در افراد بالای پنجاه سال است و به دو فرم خشک و مرطوب دیده می شود. فرم خشک بیماری شایع تر می باشد.هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی داروی گیاهی حصا آدر بیماری نوع خشک دژنرسانس ناشی از پیری ماکولا است.
مواد و روش ها
تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی شاهد دار یک سوکور صورت گرفت. شرایط ورود به مطالعه عبارت بود از: کاهش دید خفیف ویا متوسط به علت نوع خشک دژنرسانس وابسته به سن ماکولا شامل وجود آتروفی جغرافیایی نان سانترال - یا تغییرات اپیتلیوم پیگمانته شبکیه یا دروزنهای متوسط متعدد (بین 64 تا 124 میکرون) ویا یک عدد دروزن بزرگ (قطر بیشتر از 125 میکرون) حداقل در یک چشم. بیماران بطور تصادفی به دو گروه درمان ودارونما تقسیم شدند. به 29 نفر داروی حصا آو به 30 نفر دارونما داده شد. حداقل مدت زمان پیگیری بیماران یک سال بود وهر ماه بیماران توسط چشم پزشک معاینه شده و اطلاعات آنها ثبت می شد. در نهایت با استفاده از آزمون t مستقل، تفاوت تغییر دید افراد در دو گروه درمان ودارونما مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
در گروه درمان قبل از مداخله، میانگین دید چشم راست 0.15 و چشم چپ 0.19 واحد لوگمار بود که بعداز درمان به ترتیب 0.14 و 0.16 واحد لوگمار شد. ولی در گروه شاهد قبل از مداخله، میانگین دید چشم راست 0.17 و چپ 0.16 بود که در کنترول نهایی به ترتیب 0.18 و0.18 واحد لوگمار شد. تفاوت تغییر میانگین دید چشم راست وچپ قبل و بعد از مداخله در دو گروه درمان وشاهد از لحاظ آماری معنی دار بود. (P-Value<0.05). عوارض چشمی ویا سیستمیک در هیچکدام از دو گروه دیده نشدند.
نتیجه گیری
مطالعه فوق نشان داد که مصرف داروی گیاهی حصا آدر بیماری نوع خشک دژنرسانس وابسته به سن ماکولا با شدت متوسط، در مقایسه با دارونما باعث افزایش جزئی دید می شود و از کاهش دید نیز جلوگیری می کند. همچنین حصا آفاقد عوارض چشمی وسیستمیک می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!