تاثیر هورمون گرلین بر پارامترهای ارزیابی اسپرم متعاقب قرار گرفتن بیضه در محوطه شکمی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
اختلال در عملکرد بیضه و توقف روند اسپرماتوژنز، از عواقب افزایش دمای بیضه در عارضه کریپتورکیدیسم می باشد.
هدف
این مطالعه جهت تعیین احتمال قابلیت هورمون گرلین در تغییر بعضی پارامترهای کیفیت اسپرم متعاقب ایجاد کریپتورکیدیسم تجربی انجام گرفت.
روش کار
تعداد30 موش رت نر بالغ برای این مطالعه در نظر گرفته شده و به 3 گروه زیر تقسیم شدند: گروه 1 تحت عنوان کنترل–سالین (CS)، گروه 2 تحت عنوان کریپتورکیدیسم–سالین (CrS) و گروه 3 تحت عنوان کریپتورکیدیسم–گرلین (CrG).پس از ایجاد کریپتورکیدیسم از طریق جراحی در گروه های 2و3، ده نانومول گرلین به مدت 7 روز پیاپی به گروه CrG تزریق شد. سپس 5 موش از هر گروه بطور مساوی در روزهای 3 و 7 پس از جراحی کشته شده و بیضه آنها جهت ارزیابی اسپرم برداشته شدند.
نتایج
وزن بیضه، درصد حرکات پیشرونده اسپرم، سلامت غشاء اسپرم (ارزیابی شده توسط آزمون)HOS و غلظت اسپرم تغیرات اندکی را در روز 3 نشان دادند. اما در روز 7 پس از ایجاد کریپتورکیدیسم، کاهش معنی داری در درصد اسپرم های HOS مثبت (p<0.0001)، حرکات پیشرونده (p<0.0001)و غلظت اسپرم (p<0.01) پدید آمد. علیرغم کاهش 30 درصدی وزن بیضه در این روز، اما این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبود. نکته قابل توجه اینکه درصد HOS و حرکات پیشرونده در روز 7 بطور معنی داری در حیواناتی که گرلین دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه CrS بیشتر بود (p<0.05) اما درمان با گرلین تاثیر معنی داری بر پارامترهای اسپرم در روز 3 نداشت. همچنین غلظت اسپرم و وزن بیضه ها در گروه CrG چه در روز 3 و چه در روز 7 تغییر چشمگیری را نشان نداد.
نتیجه گیری نهایی: در حقیقت، می توان این عمل گرلین را به خاصیت آنتی اکسیدانی آن نسبت داد و نیز می توان از این هورمون به عنوان یک ماده موثره در کاهش اختلالات اسپرماتوژنز متعاقب کریپتورکیدیسم استفاده نمود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
111 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!