فراوانی اینتگرون کلاس I در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا با الگوی مقاومت چندگانه دارویی در بیمارستان های انتخابی شهرهای قزوین و تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حضور اینتگرون کلاس I در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا با مقاومت دارویی چندگانه، نگرانی های فراوانی را در کلینیک ایجاد کرده است. با توجه به قرارگیری انواع ژن های کدکننده مقاومت دارویی بر روی اینتگرون ها و قابلیت انتشار سریع آنها، شناسایی ایزوله های حاوی اینتگرون می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص میزان و توسعه مقاومت دارویی ارائه کند. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی اینتگرون کلاس I در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا با الگوی مقاومت چندگانه دارویی جمع آوری شده از بیمارستان های انتخابی شهرهای قزوین و تهران انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 100 ایزوله بالینی سودوموناس آئروژینوزا با انجام روش های استاندارد آزمایشگاهی از بیمارستان های انتخابی شهرهای قزوین و تهران از خرداد ماه سال 1390 تا خرداد ماه سال 1391 جمع آوری شد. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی تمامی ایزوله ها در برابر آنتی بیوتیک های منتخب، به روش استاندارد دیسک آگار دیفیوژن انجام گرفت. در ادامه، تمامی ایزوله ها از نظر حضور اینتگرون کلاس I با استفاده از آزمون PCR بررسی و ارتباط مابین حضور اینتگرون و الگوی مقاومت دارویی چندگانه با آزمون مجذور کای دو سنجیده شد. سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
در مجموع، 62 ایزوله الگوی مقاومت دارویی چندگانه را نشان دادند که 36 ایزوله (58%) دارای اینتگرون کلاس I بودند. همچنین ارتباط معنی داری بین حضور اینتگرون کلاس I و الگوی مقاومت دارویی چندگانه و مقاومت نسبت به داروهای بتالاکتام، کینولون ها و اکثر آمینوگلیکوزیدها مشاهده گردید.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای اینتگرون کلاس I در ایزوله های مقاوم سودوموناس آئروژینوزا و ارتباط آن با الگوهای مختلف مقاومت دارویی؛ اعمال راهکارهای مناسب کنترل عفونت و درمان در بیمارستان های مورد مطالعه برای جلوگیری از انتشار بیشتر آنها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!