بررسی ارتباط بین میزان مواجهه صوتی و استرس شغلی با اعمال ناایمن و حوادث رانندگی در رانندگان اتوبوس های شهری همدان در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در میان سیستم هایی که فرد، روزانه در تعامل با آن می باشد، سیستم حمل و نقل عمومی وی را در معرض ریسک های متعددی قرارمی دهد. در این میان، مواجهه رانندگان با صدا می تواند از طریق ایجاد افت شنوایی و استرس، بر عملکرد ایمن راننده تاثیر گذاشته و در نتیجه منجر به بروز حادثه شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر صدا و استرس شغلی بر اعمال ناایمن و حوادث رانندگان اتوبوس انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی در بهار سال 1390 انجام شد. تعداد 54 راننده با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین رانندگان اتوبوس های شهری همدان انتخاب شدند. ابزارها و روش های مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات شامل، دستگاه صدا سنج (CEL450)، پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس، پرسشنامه اطلاعات فردی، تکنیک نمونه گیری ایمنی و چک لیست آمار یکساله حوادث بود. آزمون های آماری مورد استفاده در تحلیل داده ها شامل ANOVA، Logistic و t-test در spss16 بود.
یافته ها
نتایج نشان داد 76% رانندگان استرس بالا دارند، درصد اعمال ناایمن انجام شده توسط رانندگان، 71/42% بوده و مواجهه صوتی آنها در محدوده ریسک بالا قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد با افزایش میزان مواجهه صوتی و میزان استرس شغلی رانندگان درصد اعمال ناایمن و احتمال رخداد حادثه افزایش می یابد.
نتیجه گیری
با توجه به سطح بالای استرس، درصد بالای اعمال ناایمن و مواجهه صوتی در رانندگان مورد مطالعه، این افراد مستعد بروز حادثه می باشند. بنابراین اجرای برنامه مدیریت استرس و آموزش رانندگان درخصوص رعایت مسائل ایمنی به منظور کاهش سطح استرس و درصد اعمال ناایمن و درنتیجه کاهش حوادث ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!