ارزیابی مواجهه شغلی با سیلیس آزاد در فرآیند تخریب ساختمان در شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
واژه سیلیس آزاد به فرم کریستالیزه سیلیس و کوارتز که به عنوان فراوانترین ترکیب در پوسته زمین اطلاق می شود که می تواند باعث ایجاد سیلیکوزیس و سرطان ریه در مواجهه های با دز زیاد این ماده شود. مواجهه با سیلیس آزاد در تخریب ساختمان اجتناب ناپذیر است. و می تواند مشکلات عدیده ای برای سلامت کارگران داشته باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی مواجهه تنفسی کارگران با سیلیس آزاد در طی تخریب ساختمانها در شهر تهران بود.
روش بررسی
در این مطالعه برای ارزیابی مواجه تنفسی کارگران با سیلیس سیلس آزاد، چهار منطقه تهران (غرب، شرق، جنوب، مرکز) انتخاب شد. نمونه برداری بوسیله پمپ نمونه برداری فردی و فیلتیرغشایی ممبران انجام گرفت. نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه بوسیله طیف سنجی مرئی در طول موجهای(820و420 نانومتر) بر اساس روش NIOSH7601 آنالیز شدند.
یافته ها
بیشترین و کمترین غلظت سیلیس به ترتیب در نواحی جنوب و مرکز تهران با میانگین هندسی 185/0 و 085/0میلی گرم بر متر مکعب بود. نتایج نشان داد که 80 در صد (48 نمونه) از کل نمونه بالاتر از حد آستانه مجاز قرار داشتند (ACGIH 05/0 mg/m3). همچنین میانگین هندسی مواجهه کارگران با سیلیس آزاد در رنج 085/0-185/0 mg/m3 قرار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن مواجهه شغلی کارگران در فر آیند تخریب ساختمان در شهر تهران (80 درصد) رعایت روش های کنترل و استفاده از فرآیند مرطوب و استفاده از وسایل حفاظت فردی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!