ی فراوانی آلرژن های غذایی و استنشاقی در افراد مبتلا به اگزما و کهیر در استان بوشهر: بر اساس واکنش پذیری تست آلرژی پوستی پریک

پیام:
چکیده:
زمینه
در سال های اخیر فراوانی بیماری های آلرژیک پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) و کهیر در منطقه بسیار بالا گزارش شده است. شناسایی فراوانی اینگونه آلرژن های مناطق مختلف در تشخیص و درمان بیماری های آلرژیک نقش بسیار مهمی دارد. هدف از این پژوهش بررسی فراوانی آلرژن های شایع در بیماران آلرژیک پوستی به ویژه اگزما و کهیر در استان بوشهر بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی- توصیفی، 234 بیمار مبتلا به کهیر و اگزما که در تست آلرژی پوستی پریک حداقل به یک آلرژن حساسیت داشتند، وارد مطالعه شدند. تست آلرژی پوستی پریک با عصاره آلرژن های شایع استنشاقی و غذایی منطقه ای انجام شد.
یافته ها
از بین 837 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه آلرژی، 91 نفر (8/10 درصد) اگزما و 143 نفر (17 درصد) کهیر داشتند. شیوع اگزما و همچنین کهیر در زن ها به شکل معنی داری بیشتر از مردان بود. شایع ترین آلرژن های خوراکی در بین بیماران اگزما به ترتیب بادام زمینی (6/56 درصد)، گردو (7/47 درصد)، سویا (1/46 درصد) بود. همچنین شایع ترین آلرژن های استنشاقی در این بیماران به ترتیب مایت غبار خانگی (7/67 درصد)، گرده علف هرز شور (7/57 درصد) و اسپور قارچ آلترناریا (6/51 درصد) بود. در بیماران با کهیر بادام زمینی (58 درصد)، گردو (1/53 درصد)، گوجه فرنگی (2/48 درصد) شایع ترین آلرژن های خوراکی بودند، درحالیکه شایع ترین آلرژن های استنشاقی در این بیماران به ترتیب مایت غبار خانگی (4/66 درصد)، گرده علف هرز شور (4/52 درصد) و گرده درخت خرما (51 درصد) بود.
نتیجه گیری
یافته های این بررسی نشان داد که فراوانی عوامل حساسیت زای خوراکی در بیماران اگزما و کهیر، بادام زمینی و گردو می باشند. همچنین شایع ترین عوامل حساسیت زای استنشاقی در این بیماران، مایت غبار خانگی و علف های هرز بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
629 تا 637
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!