نقش جهت های اصلی دامنه بر برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک (مطالعه موردی: سازندهای گچساران و آغاجاری حوزه آبخیز کوه گچ و مرغا شهرستان ایذه)

پیام:
چکیده:

در این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در جهت های اصلی دامنه سازند های گچساران و آغاجاری، حوزه های آبخیز کوه گچ و مرغا در شهرستان ایذه انتخاب گردیدند. بدین منظور در سازند آغاجاری در 8 نقطه و با سه تکرار و در سازند گچساران نیز در 8 نقطه و با 3 تکرار و در چهار جهت اصلی دامنه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی نمونه برداری خاک انجام شد. برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک مانند درصد رس، ماسه، سیلت، شن، اسیدیته، هدایت الکتریکی، رطوبت، ماده آلی، آهک و میزان سدیم در هر دو سازند تعیین گردیدند. در مقایسه دامنه های شمالی در هر دو سازند بسیاری از متغیر های خاکی مانند سیلت، ماسه، شن، EC، درصد رطوبت، آهک و pH اختلاف معنی داری را از خود نشان دادند. در دامنه های شرقی نیز بسیاری از متغیرهای خاکی مانند درصد رس، آهک و pH در دو سازند اختلاف معنی داری را نشان دادند. در دامنه های غربی و جنوبی نیز بسیاری از متغیرهای خاکی مانند درصد رس، سیلت، ماسه، شن، EC، ماده آلی، آهک و pH در دو سازند اختلاف معنی داری را نشان دادند. در سازند آغاجاری در خصوصیات فیزیکی خاک بیشترین مقادیر رس، سیلت، ماسه و شن به ترتیب با 33/52 درصد، 33/40 درصد، 67/39 درصد و 16/74 درصد مربوط به دامنه های غربی، شرقی، جنوبی و غربی می باشد. در خصوصیات شیمیایی خاک نیز بیشترین مقادیر pH، EC، رطوبت، سدیم، آهک و ماده آلی به ترتیب با 40/8، 32/0 دسی زیمنس بر متر، 75/6 درصد، 029/0 گرم در لیتر، 11/40 درصد و 13/1 درصد مربوط به دامنه های غربی، شرقی، شمالی، شرقی، شمالی و جنوبی می باشد. در سازند گچساران در خصوصیات فیزیکی خاک بیشترین مقادیر رس، سیلت، ماسه و شن به ترتیب با 67/32 درصد، 33/62 درصد، 33/ 34 درصد و 69/69 درصد مربوط به دامنه های شمالی، شرقی، غربی و شمالی می باشد. در خصوصیات شیمیایی خاک نیز بیشترین مقادیر pH، EC، رطوبت، سدیم، آهک و ماده آلی به ترتیب با 82/7، 60/1 دسی زیمنس بر متر، 14/7 درصد، 016/0 گرم در لیتر، 83/34 درصد و 01/1 درصد مربوط به دامنه های شمالی و شرقی، شرقی، غربی، شرقی، جنوبی و غربی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!