بررسی رفتار ژئوشیمیایی عناصر نادر خاکی در آپاتیتهای جزیره هرمز

پیام:
چکیده:

منطقه مورد مطالعه در سه کیلومتری جنوب غربی جزیره هرمز، در استان هرمزگان واقع است. واحدهای اصلی زمین شناسی منطقه توده اسیدی گرانوفیر که به شدت دگرسان شده و عامل به وجودآورنده آپاتیت های منطقه است، دایک دیابازی، مارن و بازالت تجزیه شده می باشند. آپاتیت تنها کانی فسفاته تمرکز دهنده عناصر نادر خاکی در جزیره هرمز است. در این آپاتیت ها، مقدار اکسیدهای Na2O و SiO2 بالا و مقدار متوسط عناصر اصلی چون Fe، Mg، Al، Caبترتیب برابر با7.5ppm، 365ppm، 2880ppm، 27.8% می باشد. با افزایش تفریق ماگمایی میزان عناصر Y، Mn، Rb افزایش و میزان Sr کاهش می یابد، میزان این عناصر در آپاتیت های هرمز به گونه ای است که تفریق ماگمایی متوسط را نشان می دهند. مجموع عناصر REE (1.22-2.25%) و نسبت LREE/HREE در آپاتیت های هرمز بالا هستند. بنابراین آپاتیت های هرمز از عناصر نادر خاکی سبک غنی شده اند. شیب الگوی به هنجار شده نسبت به کندریت این عناصر منفی و همراه با آنومالی منفی Eu می باشد. از نمودارهای مختلف متمایز کننده انواع واحدهای سنگی براساس ترکیب آپاتیتها مشخص شده است که آپاتیتهای هرمز به گرانیتوئیدهای نوع I مافیک با درجه اکسیدشدگی بالا (Fe2O3/FeO>1) تعلق دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1302725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!