ارزیابی تاثیر عوامل اقلیمی موثر بر کشت زعفران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) موردمطالعه: دهستان های شهرستان رشتخوار

پیام:
چکیده:
مقاله حاضر، باهدف مشخص کردن معیارهای اقلیمی و شناخت رتبه عوامل موثر بر کشت زعفران و ارزیابی تاثیر آن در شهرستان رشتخوار از توابع استان خراسان رضوی انجام گردیده است. فرضیه اصلی تحقیق این است که شهرستان رشتخوار شرایط لازم، جهت کاشت و افزایش زیر کشت بردن، محصول زعفران را دارد و در طول تحقیق همواره این سوال مدنظر بوده که کدام یک از عوامل اقلیمی تاثیر بیشتری بر کشت زعفران در شهرستان رشتخوار داشته است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بر پایه گردآوری داده های ایستگاه های هواشناسی منطقه و عملکرد زعفران در منطقه موردمطالعه، دریک دوره ی ده ساله است. در این تحقیق با در نظر گرفتن عوامل اقلیمی موثر بر کشت زراعی زعفران از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و برای اولویت بندی نواحی روستایی دهستان های منطقه رشتخوار به منظور کشت اراضی استفاده شده است. فرایند تحقیق شامل گردآوری اطلاعات، محاسبات و تحلیل های آماری، ورود اطلاعات به نرم افزار Expert choice، خوشه بندی و ارزش گذاری معیارها و تلفیق اطلاعات بوده است. نتایج تحقیق نشان داد، در میان عوامل محیطی، بارش با ضریب (281/0) و دما با ضریب (137/0) بیشترین تاثیر را در کشت زعفران داشته اند. منابع آبی و تبخیر در این نظرسنجی نیز پایین ترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند؛ و در میان دهستان های این شهرستان، دهستان حسین آباد شرایط مناسب تری جهت کشت زعفران دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1304421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!