اثر تجویز نخاعی Genipin بر ادم التهابی پای موش صحرایی در حضور و عدم حضور مرفین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
UCP2 (Uncoupling Protein 2) پروتئینی در غشای داخلی میتوکندری است که ناکار کردن ژن آن باعث القای پاسخ های پیش برنده التهابی می شود، اما Genipin، مهار کننده فارماکولوژیک UCP2، دارای اثرات ضد التهابی است. در این مطالعه اثر Genipin بر ادم التهابی القاء شده توسط فرمالین در حضور و عدم حضور مرفین بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش، موش های صحرایی نر ویستار (200 تا250 گرم) در 7 گروه دریافت کننده سالین (i.p)-سالین (i.t)، سالین (i.p)- DMSO (i.t)، سالین (i.p)- Genipin (i.t)، مرفین (mg/kg 10، i.p)- DMSO (i.t)، مرفین (mg/kg 10، i.p)- Genipin (i.t)، مرفین (μg/kg 1، i.p)- DMSO (i.t) و مرفین (μg/kg 1، i.p)- Genipin (i.t) تقسیم بندی شدند. التهاب با تزریق μl 50 محلول فرمالین 5/2 درصد به کف پای عقبی حیوانات القاء شد و حجم پا قبل و پس از تزریق، به روش پلتیسمومتری به دست آمد.
نتایج
یافته ها نشان دهنده اثر ضد التهابی Genipin بر ادم القاء شده توسط فرمالین بود. Genipin اثرات ضد التهابی مرفین را تقویت کرد، در حالی که اثری بر پیش برندگی التهاب دوز بسیار ناچیز مرفین نداشت؛ این دوز مرفین اثرات ضد التهابی Genipin را معکوس کرد.
نتیجه گیری
اگرچه با مهار UCP2 توسط Genipin انتظار بر پیش برد ادم التهابی بود، اما احتمالا اثرات ضد التهابی Genipin از طریق مهار NF-κB به قدری قوی است که اثرات مهاری آن بر UCP2 و متعاقبا التهاب را پوشش می دهد، و اثرات ضد التهابی مرفین نیز در محدوده آن قرار دارد. ممکن است تقلیل اثر ضد التهابی Genipin در حضور دوز بسیار ناچیز مرفین به دلیل تشابه مکانیسم های عمل این دوز مرفین و Genipin باشد، که کانال های KATP پیشنهاد می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!