تعیین ابعاد محیط اجتماعی مراکز آموزش عمومی نیروی پلیس (مورد مطالعه: مرکز آموزش عمومی مالک اشتر اراک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باتوجه به تحولات شگرف جامعه ی بشری در قرن اخیر، الزامات تامین نظم و امنیت جوامع نیز هم راستای با این تحولات دچار دگرگونی شده است. به روز بودن و عقب نماندن از تحولاتی که در جامعه رخ می دهد از ضروریاتی است که در مدیریت سازمان پلیس باید توجه ویژه ای بدان شود. یکی از جنبه های مهم این به روز بودن، نحوه و کیفیت آموزش نیروهای پلیس به منظور برخورد مناسب و صحیح در شرایط متغیر محیطی است. محیا ساختن محیط آموزشی مناسب، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اجتماعی آن در آموزش و تربیت نیروهای پلیس، امری بسیار مهم است؛ بنابراین تحقیق حاضر به دنبال بررسی و کشف ابعاد مختلف محیط اجتماعی مراکز آموزش نیروی پلیس و نیز بررسی میزان رعایت و کیفیت هریک از این ابعاد است. جامعه ی مورد بررسی تحقیق، فراگیران چهارگردان مرکز آموزش عمومی مالک اشتر اراک است که از میان آن ها تعداد صدودو نفر و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه در جامعه ی محدود به عنوان نمونه ی مورد بررسی انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، به این تعداد پرسش نامه در بین فراگیران توزیع شد. ضریب آلفا برای این پرسش نامه 0.92 بود. نتایج به دست آمده از روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که می توان جنبه های مختلف محیط اجتماعی مراکز آموزش عمومی را در ده بعد، تقسیم بندی کرد. این ابعاد عبارت اند از: تعامل اجتماعی، مشارکت فعالانه در کلاس، حمایت و پشتیبانی مربیان، محوریت وظایف، هدف گذاری فردی، سازمان دهی و شفافیت، ملاحظات، عمل گرایی،کارآیی و قدرت نفوذ فراگیران. همچنین نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد که ابعاد تعامل اجتماعی، مشارکت فعالانه در کلاس، حمایت و پشتیبانی مربیان و ملاحظات در حد بالاتر از متوسط، ابعاد محوریت وظایف، هدف گذاری فردی و سازماندهی و شفافیت به صورت تقریبا متوسط و ابعاد عمل گرایی، کارآیی و قدرت نفوذ فراگیران در حد پایین تر از متوسط در این مرکز آموزشی هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!