ارزش گذاری اقتصادی عرضه آب آبیاری کافی و مطمئن در اراضی شالیکاری استان گیلان

پیام:
چکیده:
زراعت محصول راهبردی برنج وابستگی بالایی به وجود آب آبیاری کافی و مطمئن داشته و استرس های کم آبی اثرات جبران ناپذیری بر عملکرد و کیفیت محصول تولیدی دارد. این در حالی است که کاهش رواناب ورودی رودخانه سفیدرود در استان گیلان که منبع اصلی تامین آب آبیاری برای 171 هزار هکتار از اراضی شالیکاری این استان بوده، عرضه کافی و مطمئن آب آبیاری را در بسیاری از مناطق این استان با چالش مواجه ساخته است. در این راستا، پژوهش حاضر به منظور بهبود سیاست های مدیریت منابع آب در طرف تقاضا، به تعیین تمایل به پرداخت شالیکاران استان گیلان برای عرضه آب آبیاری کافی و مطمئن می پردازد. داده های موردنیاز بر مبنای بررسی میدانی و به کارگیری اطلاعات مربوط به 224 مزرعه در نواحی روستایی دچار کم آبی استان گیلان جمع آوری شد. در ادامه با استفاده از رهیافت ارزش گذاری انتها- باز و برازش الگوی توبیت به روش حداکثر دراستنمائی و دومرحله ای هکمن، تمایل به پرداخت شالیکاران برای برخورداری از آب آبیاری کافی و مطمئن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که شالیکاران در این مناطق حاضر به پرداخت 49/26 درصد بیشتر نسبت به هزینه کنونی تامین آب آبیاری برای برخورداری از آب آبیاری کافی و مطمئن می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!