عوامل موثر بر انحراف اشتغال پیش بینی شده در بنگاه های زودبازده (مطالعه موردی: مناطق روستایی استان کرمان)

پیام:
چکیده:
ایجاد فرصت های جدید شغلی را می توان موثرترین مسیر کاهش شکاف درآمدی و کاهش فقر بین مناطق شهری و روستایی، افزایش درآمد روستاییان، ایجاد انگیزه برای ماندگاری در روستاها و در نتیجه، کاهش مهاجرت از مناطق روستایی تلقی نمود. در این میان، راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط زودبازده در روستاها می تواند در نزدیک شدن به اهداف مذکور و ایجاد اشتغال نقش قابل توجهی داشته باشد. بر این اساس، این پژوهش می کوشد تا با بررسی تمایز احتمالی موجود بین اشتغال ایجادشده و اشتغال پیش بینی شده به بررسی عوامل موثر بر میزان این تمایز در استان کرمان بپردازد. داده های این مطالعه، مربوط به کلیه بنگاه های کوچک و متوسط زودبازده ای است که در مناطق روستایی استان کرمان طی سال های 1385 تا 1389، فعالیت نموده اند. داده های مذکور به صورت سالیانه به دست آمده و برای تبیین تمایزات موجود از روش آنالیز کوواریانس (ACOVA) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد ویژگی مکانی، ویژگی فردی، ویژگی بنگاه، ویژگی مخارج، ویژگی فعالیت، دستگاه اجرایی و بانک عامل بر میزان انحراف از اشتغال پیش بینی شده تاثیر معنی داری دارند. بر این اساس، بنگاه های دارای طرح های از نوع توسعه ای و خوداشتغالی نسبت به سایر بنگاه ها موفق تر عمل نموده اند. همچنین، بنگاه هایی که بانک عامل اعطا کننده تسهیلات به آن ها بانک های سپه، مسکن و ملت بوده، نسبت به سایر بانک ها در پرداخت تسهیلات، تخصصی تر عمل نموده اند. علاوه بر آن، نتایج نشان می دهد بنگاه هایی که توسط زنان و شرکت های حقوقی راه اندازی و در شهرستان های بم و زرند و در بخش های خدمات و صنعت فعالیت نموده اند و نیز بنگاه هایی که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره تعاون، کار و امور اجتماعی به عنوان دستگاه اجرایی تحت نظارت بوده اند، نسبت به سایر بنگاه ها در کاهش میزان انحراف از اشتغال پیش بینی شده موفق تر بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!