مقایسه عوارض جانبی معدی داروهای آسپیرین و سلکوکسیب قبل و بعد از حذف آلودگی به هلیکوباکتر در سگ ها

پیام:
چکیده:
هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر حضور آلودگی هلیکوباکتری معده بر جراحت های ایجاد شده به واسطه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (آسپیرین و سلکوکسیب) در سگ ها بوده است. بدین منظور از 30 قلاده سگ ولگرد نژاد مخلوط و فاقد علائم بالینی استفاده شد. نمونه های بیوپسی معده از راه گاستروسکوپی اخذ شده و آزمایش های واکنش زنجیره ای پلیمراز و RUT انجام گردید. هلیکوباکتر در 100% نمونه ها ردیابی شد. سپس، به وسیله تجویز یک رژیم درمانی سه گانه (آموکسی سیلین، اریترومایسین و اومپرازول) به مدت 21 روز، آلودگی هلیکوباکتری در 15 قلاده از سگ ها به طور کامل برطرف شد. هر کدام از دو گروه هلیکوباکتر مثبت و منفی به سه تحت گروه درمان با آسپیرین، سلکوکسیب و دارونما به مدت 14 روز تقسیم شدند. سپس، سگ های هر تحت گروه در روزهای 0، 3، 7، 14 و 21 (یک هفته پس از قطع دارو) گاستروسکوپی شدند. نتایج نشان می دهند که استفاده از داروهای مهارکننده اختصاصی COX-2 در سگ ها نسبت به مصرف ضد التهاب های غیر اختصاصی با عوارض کمتری همراه هستند. با این حال، تجویز این دسته داروها نیز باید با احتیاط انجام شود. همچنین، بر خلاف آنچه در پزشکی توصیه می گردد، به نظر می رسد حذف هلیکوباکترهای غیر پیلوری از معده سگ ها پیش از تجویز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ضرورتی ندارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
154 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!