نشان جداگانه و هم زمان پدیده های ENSO و PDO بر رخداد خشک سالی و ترسالی پاییزه جنوب ایران

پیام:
چکیده:
پدیده النینو نوسان های جنوبی ENSO))در پیوند بنیادین با افزایش یا کاهش دمای سطح آب در پهنه استوایی اقیانوس آرام است. در برابر، نوسان های دهه ای اقیانوس آرام ((PDOنشان دهنده نوسان دمایی سطح آب در گستره شمال شرقی این اقیانوس (آرام) است. نشان این پدیده ها بر آب وهوای جهانی هنگامی به خوبی آشکار می شود که این رخدادها در یکی از فازهای حدی خود یعنی فاز بسیار گرم (مثبت) و یا بسیار سرد (منفی) باشند. در این پژوهش، نشان جداگانه و جفت شده این دو پدیده جوی-اقیانوسی بر بارش پاییزه 30 ایستگاه همدیدی و اقلیم شناسی جنوب ایران در دوره زمانی 1951-2005 ارزیابی شد. یافته ها نشان دهنده آن است که در هنگام رخداد پدیده ElNiñoیا LaNiñaبارش پاییزه جنوب غرب ایران به گونه ای معنی دار، به ترتیب افزایش یا کاهش می یابد. نشان این دو پدیده بر نوسان های بارش در جنوب شرق کشور معنی دار نبود تا اندازه ای ناهمساز با ENSO، رخداد فازهای مثبت یا منفی پدیده PDOبه ترتیب، افزایش یا کاهش بارش پاییزه بخش های جنوب شرقی کشور را در پی دارد. در پهنه جنوبی ایران بیشترین افزایش بارش در هنگامی رخ داده است که پدیده EINiñoبا فاز مثبت PDOهم زمان شده است. در چنین دورانی افزایش بارش نسبت به میانگین درازمدت در بیشتر گستره های جنوب غربی بین 50 تا 90 درصد و در گستره های جنوب شرقی کشور میان 30 تا 50 درصد برآورد شد. خشک سالی های پاییزه بیشتر در دورانی رخ داده که پدیده LaNiñaبا فاز منفی PDOهم زمان شده است. در چنین دورانی کاهش بارش پاییزه در پهنه جنوب غربی بین 68 تا 100 در صد و در بیشتر گستره های جنوب شرقی کشور بین 37 تا 67 درصد برآورد شد. اگرچه بارش پاییزه جنوب ایران هم زمان با رخداد پدیده PDOوENSOنوسان پیدا می کند، ولی نشان این پدیده ها بر رخداد دوران های خشک و تر هنگامی ریزبینانه تر است که هر دو پدیده با هم ارزیابی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!