ارزیابی مدل های جهانی زمینوار EGM و 2008 GOCE با نقاط لاپلاس در ایران

پیام:
چکیده:
تلفیق مدل های زمینوار (ژئوئید) گرانی سنجی محلی و جهانی با مدل زمینوار هندسی حاصل از ترازیابی و GPSبه صورت گسترده برای کاهش خطاهای مدل سازی زمینوار در کاربردهای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به وجود خطاهای متعدد سامان مند (سیستماتیک) در داده های ترازیابی و GPS، در این تحقیق اولین بار در ایران زوایای انحراف قائم استروژئوئیدی برای کنترل خطاها و تصحیح مدل های زمینوار گرانی سنجی جهانی به منزله روشی جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد. بدین منظور رویه (سطح) های تصحیحی دو، سه و چهار پارامتری برای مدل سازی انطباق زویای انحراف قائم مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تلفیق انحراف های استروژئوئیدی برای 10 نقطه لاپلاس در ایران با مدل های GOCEو EGM2008نشان می دهد که با برازش رویه های تصحیحی، در معادله های دو پارامتری اختلاف انحراف قائم، امکان بهبود مدل های جهانی وجود دارد. مقایسه مقادیر انحراف معیار قبل و بعد از برازش در رویه تلفیقی با نقاط مستقل، نشان دهنده کاهش مقدار انحراف معیار اختلاف مولفه های انحراف قائم در راستای شمالیجنوبی برای مدل GOCEاز0.095 به 0.003 ثانیه است. همچنین مقدار انحراف معیار اختلاف مولفه های انحراف قائم در راستای شرقیغربی مدل EGM2008 کاهشی از0.246 به 0.008 ثانیهرا بعد از برازش نشان می دهد. مقادیر انحراف معیار زاویه انحراف قائم برای مدل 2 پارامتری به طورکلی کارکرد بهتری با داده های به کاررفته در تحقیق حاضر دارد. همچنین مدل EGM2008 با اختلاف کمی انطباق بهتری با داده های لاپلاس نشان می دهد. علت انطباق بهتر مدل EGM2008را می توان، استفاده گسترده این مدل از داده های گرانی سنجی زمینی و همچنین داده های رقومی ارتفاعی با دقت زیاد دانست.برای برآورد دقیق تر کیفیت مدل های زمینوار جهانی و محلی و تحقیقات آتی، استفاده از داده های لاپلاس با کمیت بیشتر از راه مشاهدات دوربین های دیجیتال سمت الراس سمت القدم (زنیت نادیر) با توزیع مناسب در کل کشور توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!