تاثیر کاربرد ضایعات حاصل از اندازه بری تخته فیبر و آرد کارتن ضایعاتی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر با دانسیته متوسط

پیام:
چکیده:
در این پژوهش تاثیر پودر کارتن (میکروسلولز) به عنوان اکستندر بروی خصوسیات فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر با دانسیته متوسط (MDF) ساخته شده از الیاف باگاس و ضایعات حاصل از پاک بری MDF مورد مطالعه قرار گرفت. نسبت وزنی پودر کارتن به رزین اوره فرم آلدئید در پنج سطح (100:0، 5/5:1/98، 97:3، 5/5:4/95 و 94:6) و نسبت وزنی ضایعات MDF به الیاف باگاس در پنج سطح (100:0، 98:2، 96:4، 94:6 و 92:8) به عنوان متغیرهای مستقل این مطالعه انتخاب گردید. متغیر های ساخت همچون دمای 150 درجه سانتی گراد و زمان پرس 6 دقیقه برای همه تیمارها ثابت درنظر گرفته شد. خواص فیزیکی (واکشیدگی ضخامتی (TS) و جذب آب (WA) پس از 24 ساعت غوطه وری در آب) و خواص مکانیکی (چسبندگی داخلی (IB)، مدول گسیختگی (MOR) و مدول الاستیسیته (MOE)) تخته ها مورد آزمون قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری نتایج به کمک نرم افزار SPSS 16 انجام شد. نتایج نشان داد که پودر کارتن باطله و ضایعات MDF اثر معنی داری بر مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته دارد به نحوی که بالاترین مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته مربوط به تخته های ساخته شده با بیشترین مقادیر از پودر کارتن و ضایعات MDF بود. چسبندگی داخلی نیز با افزایش پودر کارتن بطور معنی داری بهبود یافت، اما ضایعات MDF باعث کاهش آن شد. ضایعات MDF کاهش معنی داری بر جذب آب داشت، بطوریکه کمترین میزان آن به تخته های با 8 درصد ضایعات MDF بود. همچنین کمترین میزان واکشیدگی ضخامت متعلق به تخته هایی بود که حاووی بیشترین درصد ضایعات MDF بود. پودر کارتن تاثیر معنی داری بر خواص فیزیکی تخته ها نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1308290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!