بررسی مقایسه ای میزان مقاومت شرایین رحمی و تخمدانی در فاز میدلوتئال زنان مبتلا به سقط مکرر و زنان دارای باروری طبیعی

چکیده:
سابقه و هدف
سقط خود بخودی مکرر به مواردی اطلاق می گردد که حداقل 3 سقط خودب ه خودی پشت سر هم اتفاق افتاده باشد. با توجه به بالا بودن شیوع سقط مکرر در جامعه و متفاوت بودن میزان مقاومت شریان رحمی در مقالات مختلف و همچنی ن عدم بررسی شریان تخمدانی در کشور ما، مطالعه ای حاضر با هدف بررسی میزان مقاومت شرایین رحمی و تخمدانی زنان با سقط مکرر در فاز میدلوتئال و مقایسه آن با زنان بارور نرمال انجام شد.
مواد و روش ها: 57 زن غیرباردار با سابقه سقط مکرر پس ازمراجعه به درمانگاه نازایی توسط همکار فوق تخصص زنان و زایمان به بخش سونوگرافی ارجاعداده شدند. همه بیماران سابقه حداقل 2 بار یا بیشتر سقط خود به خ ودی پشت سرهم داشتند که در 3 ماهه اول بارداری اتفاق افتاده بود. همچنین 57 زن با سابقه مامایی طبیعی به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته انجام شد. OS شدند. ارزیابی شاخه های صعودی شریان رحمی در سمت راست و چپ در اطراف سرویکس در سطح اینترنال شریان PI و RI شرایین رحمی راست و چپ محاسبه شد. همچنین Pulsatility index (PI) و Resistance index (RI) تخمدانی در مجاورت کورپوس لوتئوم محاسبه شد اطلاعات به دست آمده در دو گروه مورد و شاهد با هم مقایسه شدند. شر یان PI 0 و می انگین /63±0/ 0 و 29 /84±0/ شر یان های رحم ی در گروه مورد و شاهد به ترتیب 31 RI.
یافته ها
میانگین شر یان. PI و RI 1 بود که اختلاف آماری معن ی داری می ان /9±0/ 2 و در گروه شاهد 28 /4±0/ رحمی در گروه مورد 31 شر یان های تخمدا نی نی ز در گروه مورد و شاهد به ترت ی ب PI می انگین. (p<0/ رحمی در دو گروه مشاهده شد (05 0 و /52±0/ شر یان های تخمدان ی نی ز در گروه مورد و شاهد به ترت ی ب 11 RI 0 بو دو می انگین /70±0/ 0/81±0/19 و 18 شریان تخمدانی بین گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنی دار نمی باشد. PI و RI 0/40±0/13 بود که اختلاف.
استنتاج
میزان جریان خون رحمی درفاز مید لوتئال یکی از علل مهم مربوط به سقط راجعه است. از این رو لازم است زنان مبتلا به سقط راجعه حتما از نظر مسائل پرفیوژن شریانی مورد ارزیابی و غربالگری شوند و با توجه به ارزش پیش گویی می توان تدابیر درمانی لازم برای کاهش بروز سقط انجام داد. هرچند که جهت دستیابی به این هدف RI و PI کننده بزرگ، انجام مطالعات وسیع تر پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1309805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!