ارتباط بین نمایه conicity، اندازه ی دور کمر، نمایه ی توده ی بدن و فعالیت بدنی با پیراسنج های لیپیدی خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ در بیماران دیابتی هستند و اختلالات لیپیدی یکی از اصلی ترین عوامل خطر آن می باشند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط نمایه ی (CI) Conicity، نمایه ی توده ی بدن (BMI)، دور کمر (WC) و فعالیت بدنی با سطح لیپیدی، و نیز تعیین بهترین اندازه ی تن سنجی پیش بینی کننده ی اختلالات لیپیدی در مبتلایان به دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش ها
مطالعه ی مقطعی حاضر روی 700 بیمار دیابتی نوع 2 انجام گردید. وزن، قد، WC، BMI، CI و فعالیت بدنی برای هر فرد اندازه گیری شد. تری گلیسرید (TG)، کلسترول تام (TC)، کلسترول HDL (HDL-C) و کلسترول LDL (LDL-C) ناشتا سرمی اندازه گیری شد.
یافته ها
به طور کلی 97% مردان و 95% زنان CI غیر طبیعی، 5/84% نمایه ی توده ی بدن بیش از 25، 55/3% از مردان و 88/5% از زنان چاقی شکمی داشتند. افزایش چارک CI با افزایش معنی دار TG، TC و کلسترول LDL و کاهش معنی دار کلسترول HDL همراه بود. BMI با کلسترول LDL و WC با TG و کلسترول HDL/ کلسترول LDL همبستگی مستقیم و معنی داری را نشان دادند. فعالیت بدنی در کل جمعیت با کلسترول HDL همبستگی مثبت و معنی دار و با BMI، WC، CI، و LDL/HDL همبستگی منفی و معنی داری داشت.
نتیجه گیری
CI، BMI، دور کمر و میزان فعالیت بدنی همبستگی مستقیم و معنی داری با اختلالات لیپیدی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارند. هیچ یک از اندازه های تن سنجی ارتباط بیشتری را با اختلالات لیپیدی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نداشتند. از این اندازه ها می توان در پیش بینی خطر اختلالات لیپیدی در بیماران دیابتی نوع 2 استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!