تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنام هریزی شده در ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیب های عابرین پیاده و کودکان یکی از دلایل مهم مرگ و ناتوانی است و پیشگیری از این امر نیازمند راهبردهای آموزشی و اجرای مداخلات جامع می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران انجام گردید.
روش ها
مطالعه به صورت کارآزمایی شاهددار تصادفی بر روی 160 دانش آموز چهارم ابتدایی(80 دختر و80 پسر) که به صورت تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شده بودند، در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. بعد از تعیین نیازها در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی شده، مداخله آموزشی طراحی و برای گروه آزمون به اجرا در آمد. 2 ماه پس از اتمام مداخله آموزشی هر دو گروه پیگیری و در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار آماریی SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
در مرحله قبل از مداخله بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، رفتار و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده که شامل، قصد رفتاری، توانمندی درک شده، اعتقادات کنترلی، انگیزه پیروی، اعتقادات هنجاری، ارزشیابی پیامد و اعتقادات رفتاری بودند، تفاوت معنی دار وجود نداشت. پس از انجام مداخله، بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر سازه های قصد رفتاری (P<0/0001)، توانمندی درک شده (P<0/0001)، اعتقادات کنترلی (P<0/0001)، انگیزه پیروی (P<0/0001)، اعتقادات هنجاری (P<0/0001)، ارزشیابی پیامد (P<0/0001)، اعتقادات رفتاری (P<0/0001) و رفتارهای ایمن عبور از خیابان (P<0/0001) تفاوت معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند سبب ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانش آموزان گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2000 تا 2010
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!