استفاده از معادلات مولتی کوآدریک و روش تناظریابی کمترین مربعات جهت انجام تناظریابی تصاویر SAR

پیام:
چکیده:
امروزه با گسترش علم و فن آوری و به ویژه انجام ماموریت های گوناگون در جهت تهیه تصاویر راداری از سراسر دنیا، بحث استفاده از این تصاویر در جهت تولید محصولات گوناگون از جمله مدل ارتفاعی زمین اهمیت یافته است. یکی از موارد مهم جهت انجام مطالعه، بحث تناظریابی تصاویر SAR است. تناظریابی در این تصاویر به علت وجود پدیده های گوناگون هندسی از جمله سایه، همپوشانی و کوتاه شدگی در کنار نویزهای مختلف که مهم ترین آنها نویز اسپیکل می باشد، به مراتب پیچیده تر از تناظریابی در تصاویر اپتیکی است. در این مقاله ابتدا با استفاده از یک فیلتر کاهنده نویز اسپیکل اثر این نویز بروی جفت تصویر کاهش داده می-شود، سپس با الگوریتم استخراج عارضه نقطه ای Harris در سطح جفت تصویر عوارض نقطه ای استخراج می شود. در ادامه با تعریف توصیف گر اقدام به تناظریابی محلی می شود. در مرحله بعد با استفاده از معادلات مولتی کوآدریک میزان جا به جایی نقاط استخراج شده در تصویر اول نسبت به تصویر دوم محاسبه می شود. در ادامه با استفاده از این جابه جایی به دست آمده و استفاده از روش تناظریابی کمترین مربعات، نقاطی در دو تصویر با یکدیگر متناظر می شوند. انجام دو مرحله آخر بطور چشمگیری نتایج حاصل از تناظریابی محلی را بهبود می دهد. این مراحل بروی دو سری تصاویر باز بلند و باز کوتاه سنجنده Terra-SAR-Xکه از منطقه جم استان خوزستان اخذ شده است آزمایش می شود. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که روش ذکر شده با دقت و اعتمادپذیری بالایی تعداد قابل قبولی از عوارض نقطه ای در دو تصویر را متناظر می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!