بررسی وضعیت ادراک و رفتار زنان از ضدعفونی سبزیجات در شهر قم در سال 1390؛ مطالعه ای مبتنی بر الگوی باور سلامتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سبزیجات با وجود این که نقش مهمی در رژیم غذایی افراد دارند، در صورت آلودگی به میکروب ها، به عنوان منبعی برای انتقال انواع بیماری های روده ای از جمله وبا عمل می کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سالم سازی سبزیجات و عوامل موثر قابل تعدیل بر آن طی طغیان وبا در شهر قم در سال 1390 صورت گرفت.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، وضعیت سالم سازی سبزیجات توسط 544 نفر از زنان خانه دار ساکن شهر قم و عوامل موثر قابل تعدیل بر آن در سال1390 مطالعه شد. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده و داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن به اثبات رسیده بود به روش مصاحبه سازمان یافته گردآوری گردید. بدین منظور پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 85 سئوال به وسیله افراد مورد مطالعه تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 19 با استفاده از شاخص های آمار مرکزی و توزیع فراوانی و نیز آزمون ضریب همبستگی پیرسون با سطح اطمینان 95% تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سنی زنان مورد مطالعه 31.24+-8.45 سال بود. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی در خصوص استفاده از ضد عفونی کننده های سبزیجات در این مطالعه 71.5+-11.65 نمره بود. در این مطالعه تنها 15/99% (87 نفر) زنان خانه دار مراحل کامل سالم سازی سبزیجات را گزارش کردند. بیش ترین ارتباط عملکرد سالم سازی سبزیجات با موانع درک شده بود و این ارتباط بر اساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس معنی دار داشت.
(r=-0.567، p=0.019).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه عملکرد زنان خانه دار در سالم سازی سبزیجات ضعیف می باشد و سبزیجات خام که مراحل سالم سازی آنها به طور کامل انجام نمی شود هم چنان به عنوان یک معضل بهداشتی در اشاعه بیماری های روده ای مثل وبا عمل می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!