شیوع ژن های کد کننده مقاومت آمینوگلیکوزیدی در استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین و استافیلوکوکوس کواگولاز منفی جدا شده از عفونت های بیمارستانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استافیلوکوکوس ها یکی از رایج ترین عوامل عفونت های بیمارستانی به شمار می روند. آمینوگلیکوزیدها اغلب به صورت ترکیب با بتالاکتام ها یا گلیکوپپتیدها در درمان اندوکاردیت و باکتریمی ناشی از استافیلوکوکوس ها استفاده می شوند. مکانیسم اصلی مقاومت آمینوگلیکوزیدی در استافیلوکوکوس ها غیر فعال سازی دارو به وسیله آنزیم های تغییر دهنده آمینو گلیکوزیدی سلولی می باشد.
مواد و روش ها
50 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین و 50 ایزوله استافیلوکوکوس کواگولاز منفی از نمونه های مختلف بالینی جمع آوری گردید و توسط تست های بیوشیمیایی استاندارد تعیین هویت شد. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی در ایزوله ها با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و Etest برای آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی تعیین شد و سپس فراوانی ژن های aac(6'')-Ie-aph(2«)، aph(3'')-IIIa و ant(4'')-Ia با استفاده از روش PCR مشخص گردید.
یافته ها
26% از نمونه ها حداقل به یکی از آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان می دادند. ژن های aac(6'')-Ie/aph(2») و aph(3'')-IIIa به ترتیب فراوان ترین ژن ها بودند. حدود 14% از کل نمونه ها به طور هم زمان دارای دو ژن فوق بودند ولی در هیچ نمونه ای ژن ant(4'')-Ia یافت نشد.
نتیجه گیری
ژن های(aac(6'')-Ie-aph(2«و aph(3'')-IIIa شیوع بالایی در بین ایزوله ها داشتند، که با تجویز مناسب آنتی بیوتیک می توان از شیوع مقاومت بیش تر جلوگیری نمود. استفاده از روش های فنوتیپی و ژنوتیپی به طور هم زمان اطلاعات کاملی از مقاومت آمینوگلیکوزیدی را در اختیار ما قرار داد
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!