القای مدل بیماری آلزایمر با بتا آمیلوئید در موش های صحرایی نر شکل پذیری سیناپسی کوتاه مدت در ناحیه CA1 هیپوکمپ را تغییر نداد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری آلزایمر به عنوان نوعی از اختلال شکل پذیری عصبی شناخته شده است. علاوه بر وقوع تغییرات دراز مدت نامناسب در کارکرد سیناپسی که به دنبال آلزایمر در مغز ایجاد می شود، شکل پذیری سیناپسی کوتاه مدت که در پردازش اطلاعات نقش ایفا می کند نیز می تواند تغییر نماید که در این مطالعه بررسی گردید.
مواد و روش ها
پتانسیل پس سیناپسی تحریکی میدانی (fEPSP) از ناحیه استراتوم رادیاتوم CA1 به دنبال تحریک شاخه های جانبی شافر در موش های مدل آلزایمری شده ثبت گردید. جهت القای آلزایمر μl 1 از محلول پپتید(Aβ (μg/μl 5 و μl 1 محلول ایبوتنیک اسید (μg/μl 5) به صورت دوطرفه داخل هیپوکمپ پشتی تزریق گردید. به منظور بررسی شکل پذیری سیناپسی کوتاه مدت از تحریکات زوج پالس با فواصل بین دو تحریکIPI) 20، 80)و 200 میلی ثانیه استفاده شد و سپس شاخص زوج پالس محاسبه گردید.
یافته ها
اگر چه القای آلزایمر سبب کاهش پاسخ سیناپسی پایه به خصوص در شدت های تحریک بالا شد، اما این کاهش معنی دار نبود (05/0P> ANOVA،). هم چنین شاخص زوج پالس در حیوانات مدل آلزایمر نیز در هیچ کدام از IPI ها شامل 20 میلی ثانیه (%40.4±4.68، n=5)، 80 میلی ثانیه (%129.8±4.1، n=5) و 200 میلی ثانیه (%129±6.8، n=5) تفاوت معنی داری با گروه کنترل (به ترتیب 75.2±5.08%، %138±7.56%، 108.4±2.09 % و 5=n) نداشت، unpaired t-test) P>0.05).
نتیجه گیری
این نتایج نشان می دهد که القای آلزایمر به وسیله تزریق آمیلوئید بتا در هیپوکمپ منجر به اختلال انتقال سیناپسی پایه و شکل پذیری سیناپسی کوتاه مدت نمی شود
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!