ارزیابی وبگاه مجله های کتابداری و اطلاع رسانی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت(WQET)

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاع رسانی داخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است.
روش
روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراساس9معیارکلی محتوا، عملکرد، اعتبار، روزآمدبودن، پیوند، گرافیک، دامنه،ساختار و استفاده از برچسب ها می پردازد. جمعیت آماری پژوهش شامل کلیه وبگاه های نشریه های علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که دارای وبگاه مستقل برای خود بوده اند که شامل 13 وبگاه نشریه های حوزه کتابداری و اطلاع رسانی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از درصد، میانگین رتبه ای و انحراف معیار استفاده شده است.
یافته ها
بیش از 60 درصد از وبگاه های مورد بررسی از نظر میانگین کیفیت محتوا و بیش از 80 درصد از نظر امتیاز عملکرد متوسط و قوی ارزیابی شده اند، از نظر امتیاز اعتبار تمامی وبگاه های مورد بررسی در سطح متوسط و بالاتر هستند. از نظر روزآمدبودن، تنها 8 درصد به صورت قوی عمل کرده اند، از نظر پیوند53 درصد امتیاز متوسط و 47 درصد امتیاز ضعیف یا بسیار ضعیف کسب کرده و از نظر گرافیک، امتیاز آن ها بیش از 90 درصد از وبگاه ها متوسط به بالا و از نظر معیار ساختار، بیش از 93 درصد از وبگاه های مورد بررسی در سطح قوی عمل کرده اند. از نظر معیار ابر برچسب 46 درصد از وبگاه ها در سطح عالی و حدود 54 درصد ضعیف بوده اند.
نتیجه گیری
از کل 31 مولفه و 8 معیار مورد بررسی در این پژوهش برای ارزیابی وبگاه نشریات کتابداری و اطلاع رسانی، تنها 2 معیار عملکرد و اعتبار در سطح عالی و معیار محتوا از نظر عملکرد قوی و معیارهای گرافیک، ساختار، ابربرچسب متوسط و همچنین دو معیار پیوند و روزآمدبودن ضعیف بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!