MS14 بیان لایپوکالین 2 را در بافت طناب نخاعی در مدل حیوانی مالتیپل اسکلروزیس موشهای ماده C56BL/6 کاهش می دهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
انسفالومایلایتیس اتوایمیون تجربی (EAE)، مدل حیوانی مالتیپل اسکلروزیس می باشد که یک بیماری دمیلینه کننده و التهابی سیستم عصبی مرکزی می باشد. مطالعات اخیر مبیین تاثیر برخی مولکولها همانند لایپوکالین 2 است که در شرایط التهابی بیان شده و دارای نقش مهمی در پاتوژنزیس EAE می باشد و احتمالا در مسیر درمانی این بیماری نیز ممکن است دخیل باشد. اخیرا ثابت شده است MS14 به عنوان یک داروی گیاهی دریایی، خواص ضدالتهابی خود را از طریق کاهش بیان TNF-α و IL1-β ایفا می کند. بنابرین مطالعه ی اخیر بررسی تاثیرات MS14 بر روی روند بیماری EAE و همچنین ارتباط آن با بیان لایپوکالین 2 در هر دو سطح پروتئین و ژن می باشد.
روش ها
القا EAE با استفاده از کیت Hooke بر روی موشهای ماده ی C57BL/6 انجام شد. علایم بالینی حیوانات بوسیله روش امتیازدهی دهگانه تحت بررسی قرار گرفت. در روزهای 21 و 35 بعد از ایمیونایزیشن، طناب نخاعی 4 موش از هر گروه بعد از بیهوشی کامل در آورده شد. ارتشاح سلولهای التهابی و بیان لایپوکالین 2 در نخاع به ترتیب توسط رنگ آمیزی H&E، ایمونوهیستوشیمی و روش Real-time PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
MS14 بطور معنی داری علائم EAE را بهبود بخشید و باعث کاهش ارتشاح لنفاوی در بافت نخاعی شد (P<0.05). نتایج ما همچنین نشانگر کاهش معنی دار بیان لایپوکالین 2 در هر دو فاز حاد و مزمن EAE بعد از درمان با MS14 در هر دو سطح پروتئین و ژن می باشد (P<0.05).
نتیجه گیری
یافته های ما حاکی از آن بود که اثر تنظیمی MS14 برروی EAE بدنبال درمان با این دارو با کاهش بیان لایپوکالین 2 همراه می باشد. همچنین مطالعات مکمل برای شفاف سازی مکانیسمهای مرتبط ضروری بنظر می رسد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
196 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1312416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!