بررسی نظرات بهورزان شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی از توانایی خود در انجام بسته خدمتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در نظام بهداشت و درمان کشور، بهورزان اولین رده نیروی انسانی در صف ارایه مراقبت های بهداشتی درمانی در روستاها هستند. شناسایی نیازهای آموزشی بهورزان، پیش نیاز یک برنامه آموزشی موثر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نظرات بهورزان شاغل در سیستم بهداشتی کشور از توانایی خود در انجام بسته خدمتی انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در بین بهورزان مرد و زن شاغل در خانه های بهداشت انجام شد. نمونه گیری با روش چندمرحله ای صورت گرفت. به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه ای 104 سوالی بر اساس اطلاعات دموگرافیک و سرفصل های آموزشی بهورزان تدوین شد. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرخواهی از کارشناسان و صاحب نظران در حیطه بهورزی کشور، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (974/0) تایید شد. داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های t-student و Chi-squared در SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی بهورزان زن در این مطالعه 7/6±7/35 سال و در بهورزان مرد 4/7±1/39 سال بود. 62% بهورزان ساکن روستای خود بودند و 68% آن ها مدرک دیپلم داشتند. در این مطالعه، 95% از بهورزان توانایی خود را در حیطه استفاده از کامپیوتر و دیگر نرم افزارها ضعیف دانستند. بهورزان در 34% از حیطه ها توانایی خود را عالی و در 65% دیگر از حیطه ها توانایی متوسط بیان کردند.
نتیجه گیری
توجه به نظرات بهورزان، اقدامات کارشناسی در بهبود توانایی بهورزان در انجام وظایف حرفه ای ایشان و تاکید بر آموزش های مدوام و کارگاه های آموزشی منجر به بهبود کیفیت مراقبت ها می شود. به علت گستردگی جغرافیایی خانه های بهداشت، نیازسنجی آموزشی جهت بهورزان هر استان به صورت جداگانه ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!