چگونه سیاستی را تحلیل کنیم؟ نگاهی بر رویکردها و اسلوب تحلیل سیاست در بخش سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
دستیابی به اهداف سیاست گذاری یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی سیاست گذاران هر کشور است. سیاست گذاری در بخش سلامت به دلیل ماهیت خاص تصمیم گیری در این بخش از جایگاه خاصی برخوردار است. در بخش سلامت، موفقیت در سیاست گذاری نیازمند تحلیل دقیق گزینه های سیاستی و عوامل تاثیرگذار بر پیامدهای آن ها است. شناخت رویکردها و سبک های مختلف برای تحلیل سیاست، گامی در جهت تحلیل موفق سیاست های مورد نظر می باشد. این مطالعه به نقش تحلیل سیاست، رویکردها و اسلوب مختلف تحلیل سیاست به ویژه در بخش سلامت می پردازد. این مقاله می تواند برای سیاست گذاران، افراد حمایت کننده از آن ها، تحلیل گران سیاستی و دانشجویان رشته سیاست گذاری مورد استفاده قرار گیرد.
روش کار
این مقاله مروری به بررسی گسترده نظریه ها و حوزه های اصلی سیاست گذاری و تحلیل سیاست در نظام سلامت می پردازد. جستجوی مطالعات مرتبط در پایگاه های داده ای داخلی و خارجی انجام شد و در مجموع 84 مقاله و کتب مرتبط بررسی شدند.
یافته ها
تحلیل سیاست حوزه گسترده ای را در برگرفته و شامل پژوهش در مورد ماهیت سیاست، انتخاب، تدوین، اجرا و پیامدهای سیاست است. برای تحلیل سیاست چارچوب ها، رویکردها و اسلوب مختلفی وجود دارد. متناسب با چارچوب تنظیمی و هدف تحلیل می توان هر یک از آن ها را بکار برد. بهره گیری از رویکردها و اسلوب تحلیل سیاست باعث درک بهتر سیاست و تحلیل عمیق و درست ابعاد مختلف آن می گردد. تحلیل سیاست برای درک بهتر فرآیند سیاست گذاری و همچنین فراهم نمودن دانش قابل اتکای مرتبط با سیاست گذاری در خصوص مشکل ها و تغییر سیاستی مفید می باشد. در این مقاله خلاصه ای از این رویکردها و روش ها ارایه می شود.
نتیجه گیری
بهره گیری از رویکردها و اسلوب تحلیل سیاست باعث شناسایی بهتر ابعاد مختلف سیاست و درک درست و دقیق مشکل شده و با توجه به اهمیت و حساسیت بخش سلامت می تواند در آگاهی بهتر از پیامدهای سیاستی، پژوهشگران را یاری کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!