استفاده از تصاویر ماهواره ای برای تعیین نقاط بحرانی در ابتلای به بیماری سرطان ریه در شهرهای آلوده

پیام:
چکیده:
مقدمه
عواقب آلودگی هوای شهرها به صورت بیماری ها و امراض قلبی- عروقی، تنفسی و سکته مغزی متوجه ساکنان آن ها می شود. در این مطالعه، داده های مربوط به ابتلای به سرطان ریه و آلودگی هوا (ذرات معلق زیر 5/2 میکرن موجود در جو) در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته است. هدف این تحقیق، امکان سنجی برآورد ارتباط بین آلودگی هوا و ابتلای به سرطان ریه در شهر تهران با استفاده از داده های روزانه ماهواره ها می باشد.
روش کار
اطلاعات مورد نیاز در رابطه با توزیع ذرات معلق زیر 5/2 میکرن در جو تهران با استفاده از تصاویر سنجنده MODIS تهیه گردید. سپس از روش های آماری همبستگی و رگرسیون، برای تعیین ارتباط بین غلظت ذرات معلق زیر 5/2 میکرن محل سکونت افراد با ابتلای به سرطان ریه استفاده شد.
یافته ها
در نتیجه این بررسی مشاهده شد که بین افزایش غلظت ذرات معلق زیر 5/2 میکرن جو در مناطق مختلف شهر تهران و افزایش شاخص نسبت بیمار به جمعیت در آن مناطق، یک همبستگی مثبت وجود دارد. مقدار این همبستگی 43/0) 05/0 p<) محاسبه شد و بیانگر آن است که زندگی در مناطق آلوده بر خطر ابتلای به سرطان ریه می افزاید. همچنین خطر نسبی زندگی در آلوده ترین نقاط تهران از نظر ذرات معلق نسبت در مقایسه با پاک ترین نقاط، 32/1 (620/1 -013/1، در فاصله اطمینان 95/0 و 05/0 p<) محاسبه شد.
نتیجه گیری
همبستگی مثبت ضعیف اما معناداری بین زندگی در سطوح مختلف غلظت ذرات معلق زیر 5/2 میکرن و ابتلای به سرطان ریه دیده شد. این موضوع نشان دهنده تاثیر ذرات معلق بر ابتلای افراد به سرطان ریه می باشد. از دلایل ضعیف بودن همبستگی می توان به در نظر نگرفتن سایر پارامترهای دخیل در روند ابتلای به سرطان ریه اشاره کرد. با استخراج نقشه روزانه توزیع آلودگی در شهرها ضمن یافتن نقاط بحرانی می توان مردم و مسوولین را از نقاط بحرانی آگاه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!