بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5/4 تا 5/7 ساله فارسی زبان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تعریف واژه یکی از مهارت های پیچیده زبانی است که آگاهی فرازبانی و سواد، نقش مهمی در آن دارند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5/4 تا 5/7 ساله انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی بود. آزمودنی ها شامل 107 دختر و پسر بودند که در رده های سنی اول (65-54 ماه)، دوم (77-66 ماه) و سوم (90-78 ماه) به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای، از مهدکودک ها و مدارس مناطق 1، 7 و 17 تهران انتخاب شدند. تکلیف تعریف واژه روی آن ها انجام شد. پایایی تکلیف تعریف واژه به روش همبستگی نمرات دو ارزشیاب مستقل و روایی آن به صورت محتوایی بررسی شده است. برای تحلیل از روش های آماری کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد.
یافته ها
با افزایش سن، میانگین نمره جنبه محتوایی تعریف واژه افزایش معنی داری پیدا کرد(p=0/001). البته افزایش میانگین نمره جنبه محتوایی در گروه سنی دوم و سوم، اختلاف معنی داری نداشت. بیشترین پاسخ مورد استفاده در همه سنین، پاسخ عملکردی بود. همچنین با افزایش سن، میزان استفاده از پاسخ خطا(p=0/002) و عینی(p=0/003) به طور معنی داری کاهش یافت و در مقابل، درصد استفاده از پاسخ ترکیبی نوع دوم افزایش معنی داری داشت(p<0/001).
نتیجه گیری
با افزایش سن، کیفیت تعریف ها از نظر محتوایی بهبود می یابد و تعریف ها از پاسخ های عینی و عملکردی به سمت تعریف های ترکیبی نوع دوم پیش می روند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!