تبیین فرایند حمایت اجتماعی درک شده در بیماران دچار نارسایی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یکی از پیش بینی کننده های سلامت روان، حمایت اجتماعی درک شده است که مفهوم آن به ارزیابی شناختی فرد از محیطش و سطح اطمینان فرد به اینکه در صورت لزوم کمک و حمایت در دسترس خواهد بود متمرکز و مفهومی مهم در بیماری های مزمنی چون نارسایی مزمن کلیوی منجر به همودیالیز است، با توجه به اینکه مطالعات چندانی در زمینه این مفهوم در افراد همودیالیزی در ایران انجام نشده است؛ بنابراین ادراک این مسئله بر اساس تجارب کسانی که مدتی تحت درمان با همودیالیز قرار داشته اند، می تواند به متصدیان بهداشت و درمان ازجمله پرستاران در تمامی سطوح بهداشتی، درمانی و بازتوانی در ارائه خدمات هدفمند و با کیفیت بهتر یاری نماید. هدف از این مطالعه تبیین فرایند حمایت اجتماعی درک شده در بیماران همودیالیزی است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع نظریه پایه است که 32 نفر از مشارکت کنندگان بر اساس نمونه گیری هدفمند از بین افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی تحت درمان با همودیالیز، اعضای خانواده و پزشکان، پرستاران و مسئولینی که در انجام حمایت اجتماعی برای بیماران نقش داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. مصاحبه های فردی به مدت زمان 65-20 دقیقه و در دفعات 3-1 بار برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. مکالمات مشارکت کنندگان ضبط و کلمه به کلمه بر روی کاغذ پیاده شده و تجزیه وتحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است.
یافته ها
پنج طبقه مربوط به حمایت اجتماعی درک شده در بیماران همودیالیزی از مفاهیم استخراج شد: 1- تهدیدات درک شده ناشی از مشکلات ناشی از همودیالیز 2- جستجو برای حمایت اجتماعی 3- حمایت اجتماعی در دسترس 4-اعتقادات و ارزش ها 5- دستیابی به حمایت درک شده بر مبنای پذیرش واقعیات موجود.
بحث و نتیجه گیری
شناسایی عوامل موثر بر حمایت اجتماعی و روند دستیابی به آن می تواند به اصلاح باورهای غلط و کمک های موثر و دادن اطلاعات و آموزش های مناسب به مددجویان و خانواده آنان منجر و باعث توانمندسازی بیماران و همراهان و مشارکت موثرترشان در کاهش مشکلات ناشی از ماهیت بیماری و عوارض ناشی از آن شود. این کار، نیازمند همراهی مددجویان و تمامی افرادی است که به نحوی در رابطه اجتماعی و درمانی با آنان قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 419
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!