بررسی اثرات مهاری عصاره هیدروالکلی گیاه تیمبرا اسپیکاتا بر رده SK-Mes- سلول های سرطانی ریه 1

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان ریه مهم ترین عامل مرگ ناشی از سرطان در دنیا می باشد. از آن جایی که اغلب درمان های امروزی سرطان ناکارآمد و دارای عوارض جانبی زیادی هستند، لذا پیدا کردن درمان موثر و جایگزین ضروری به نظر می رسد. به این منظور در سال های اخیر گیاهان دارویی اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر مهاری عصاره هیدروالکلی گیاه تیمبرا اسپیکاتا بر رشد رده سلولی سرطان ریه SK-Mes- 1 می باشد.
مواد و روش ها
پس از کشت سلول های SK-Mes- 1 به منظور تعیین اثر سایتوتوکسیک عصاره هیدروالکلی گیاه آویشن زوفایی، این سلول ها با دوزهای مختلف عصاره قرار گرفتند و به مدت 24، 48، 72ساعت تیمار شدند. پس از پایان تیمار، MTT انجام شد. هم چنین به منظور بررسی شکست DNA پس از 24 ساعت تیمار سلول های SK-Mes- 1 با عصاره، DNA استخراج و بر روی ژل آگاروز 1 درصد الکتروفورز گردید.
یافته های پژوهش: نتایج حاصل از تست MTT نشان داد که این عصاره، اثر سایتوتوکسیک وابسته به دوز بر سلول های SK-Mes- 1 دارد. IC 50 این عصاره برای سلول های SK-Mes- 1 غلظت 110 میکروگرم بر میلی لیتر به دست آمد. نتایج MTT در مدت زمان 48 و 72 ساعت تفاوت معنی داری با 24 ساعت نداشت. هم چنین تیمار با این عصاره تاثیری بر قطعه قطعه شدن DNA نداشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که عصاره هیدروالکلی گیاه تیمبرا با اثر سایتوتوکسیک مستقیم بر سلول های توموری ریه SK-Mes- 1 می تواند باعث مهار رشد این سلول ها شود. پیشنهاد می شود که به منظور شناسایی مکانیزم مولکولی این اثر مهاری مطالعات بیشتری بر مسیرهای رشد سلولی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!