استرس شغلی در کارکنان نوبت کار و غیرنوبت کار یکی از صنایع لبنی یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
بسیاری از صنایع نیازمند کار به صورت شبانه روزی و ارائه خدمت به طور تمام وقت هستند. بنابراین، افراد و سازمان ها با مسائل جدیدی از جمله نوبت کاری مواجه هستند. ضرورت توجه به محیط کار و سلامت و استرس شغلی کارکنان در صنایع، منجر به انجام پژوهشی با هدف بررسی ارتباط بین استرس شغلی و نوبت کاری در کارکنان یکی از صنایع لبنی یزد گردید.
روش بررسی
در یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی، استرس شغلی 100 نفر از کارکنان یکی از مجتمع های صنعتی که از میان جامعه (1000 نفر) به طور تصادفی انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه استرس شغلی مورد مطالعه قرارگرفت. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از همبستگی، آزمون t مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری (بطور همزمان) استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که استرس شغلی در نوبت کاران بیشتر از کارکنان غیرنوبت کار بود. به علاوه، بین میزان (α=0.01، F=8.99) و منابع استرس شغلی کارکنان (α=0.05، F=3.76) و متغیرهای جمعیت شناختی و نیز بین تحصیلات و استرس کارکنان ارتباط معناداری مشاهده شد. این پژوهش هم چنین نشان داد که، استرس را می توان از طریق متغیرهای جمعیت شناختی پیش بینی نمود (α=0.05، F=0.35) و بین میزان (0/78 =r) و منابع استرس شغلی (0/54 =r) و نوبت کاری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
بین دو متغیر استرس شغلی و نوبت کاری ارتباط معناداری وجود دارد. از این رو انجام چنین پژوهش هایی توصیه می شود؛ چراکه از نتایج آنها می توان به راهکارهای عملیاتی و مداخلات طراحی شغل مربوط به نوع کار و ارگونومی محیط کار برای بهبود استرس شغلی و سلامت کارکنان دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!