عوامل موثر بر چابکی در زنجیره های تامین امدادی سلامت در بلایا

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحلیل شاخص ها از ابزار های بهبود ایمنی در بیمارستان محسوب می شود. هدف مطالعه حاضر ارزیابی شاخص های ایمنی بیمار بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحلیل عاملی بود. خبرگان شرکت کننده شامل 138 نفر از متخصصین مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی و بلایا، مدیران وکارشناسان هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سراسر کشور بودند. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن براساس قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با مقدار 0/99 و ضریب سازگاری درونی آلفای کرونباخ با مقدار 0/98 تایید گردیده انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS16 انجام گردید. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از 0/6 ≤KMO صورت گرفت.
یافته ها
در این پژوهش 49 عامل با ارزش ویژه بیش از 2 و بارهای عاملی بیش از 0/6 به عنوان عوامل موثر بر چابکی در زنجیره های تامین امدادی سلامت در بلایا شناسایی شدند. بیشترین همبستگی به ترتیب مربوط به متغیر تعیین سریع مقدار و نوع نیاز خانواده های آسیب دیده با بار عاملی939/0، استفاده از راهنمای کالای امدادی متناسب با حادثه و منطقه با مقدار 930/938 و 0/928، وجود کارشناسان آموزش دیده با 0/919 و ارتباط با چندین مرکز توزیع با 0/918 بود.
نتیجه گیری
همبستگی بالای متغیرهای تعیین سریع نیاز خانواده های آسیب دیده، استفاده از راهنمای کالای امدادی، وجود کارشناسان آموزش دیده و ارتباط با چندین مرکز توزیع با عامل چابکی، ضرورت توجه مسئولین سازمان های امدادی به تشکیل و آموزش تیم های ارزیاب، تقویت جایگاه مدیریت دانش در زنجیره های تامین امدادی، توانمند سازی کارکنان و بکارگیری اصول مدیریت زنجیره تامین، درجهت ارتقای سطح پاسخگویی به هنگام وقوع بلایا را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!