اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن در نوجوانان چاق یا دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه
ابتلا به چاقی درکودکی و نوجوانی، به عنوان یک معضل بهداشتی جهانی و رو به رشد، زمینه ی بروز بسیاری از بیماری های مزمن، ناتوان کننده وکشنده دربزرگسالی می باشد. ناکارآمد بودن برنامه های معمول کنترل وزن محققین را به طراحی واجرای برنامه های موثر کنترل وزن با رویکردهای روانشناختی و رفتار درمانی برای تغییر سبک زندگی برانگیخته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن در نوجوانان چاق یا دارای اضافه وزن انجام شد.
روش
پژوهش حاضر کارآزمایی بالینی کنترل شده با طرح پیش آزمون و پس آزمون دراندازه گیری های مکرر با یک گروه گواه و دو گروه آزمایش که در سال 1391 بر روی 90 نفر دانش آموز پسر مقطع دبیرستان (15تا 19 سال) با نمایه توده بدنی بالای 25 که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به 3 گروه (هرکدام 30 نفر) تخصیص داده شدند، گروه گواه بدون هیچ گونه مداخله، گروه آزمایش 1 (گروه آموزش) آموزش معمول کنترل وزن با رژیم غذایی در4جلسه ی دو ساعته و در گروه آزمایش 2 همزمان با آموزش معمول کنترل وزن با رژیم غذایی در4 جلسه دو ساعته، تحت مصاحبه انگیزشی گروهی درگروه های10نفره در پنج جلسه دو ساعته در طی 5 هفته قرارگرفتند. داده ها در 4 مرحله اندازه گیری، ازطریق پرسشنامه خودکارامدی سبک زندگی مربوط به وزن جمع آوری و با آزمون های آماری آنالیز واریانس یکطرفه وآنالیزواریانس اندازه های تکراری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی در هر دو گروه آزمایش 1و آزمایش2 ولی با افزایش بیشتر در گروه آزمایش2دیده شد، در مقایسه ی بین گروه ها در هر مرحله از اندازه گیری با آزمون آماری ANOVA، تفاوت معنادار آماری در مراحل پیش آزمون و پس آزمون دیده نشد ولی در مراحل پیگیری اول و دوم تفاوت معنادار آماری وجود داشت. در مقایسه ی درون گروهی گروه های مطالعه در طی چهار مرحله اندازه گیری با آزمون آماری RMANOVA تفاوت معنا دار آماری در گروه آزمایش2 و گروه آزمایش 1 و عدم تفاوت معنادار درگروه گواه دیده شد و در مقایسه همه ی گروه ها با یکدیگر در طی چهار مرحله با آزمون آماری RMANOVA تفاوت معنادار آماری ایجاد شده بود.
نتیجه گیری
مصاحبه انگیزشی به همراه آموزش معمول تغذیه می تواند خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن را جهت تغییر رفتار و کاهش وزن، در نوجوانان چاق و دارای اضافه وزن افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!