تاثیر بلیچینگ بر میکروهاردنس کامپوزیت بابیس سایلوران

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمانهای بلیچینگ ممکن است بر کیفیت سطح ترمیمهای کامپازیتی موجود در دهان اثر منفی داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین اثر کارباماید پراکسید 16% و 35% بر ریزسختی کامپوزیتهای بابیس سایلوران در مقایسه با دو کامپوزیت بابیس متاکریلات می باشد.
مواد و روش ها
18عدد دیسک کامپوزیتی با رنگ A3 از هر کدام از کامپازیت های (Filtek P90, Filtek Z350XT Enamel, Filtek Z250) و در مجموع 54 عدد با استفاده از مولد استنلس استیل ساخته شدند. هر یک از کامپوزیتها بصورت تصادفی به 3 گروه مختلف تقسیم شدند (n=6). یک گروه در آب مقطر به مدت 2 هفته در دمای اتاق بعنوان نمونه های کنترل نگهداری شده و گروه های دیگر با کارباماید پراکساید 16% (بلیچینگ در منزل)،4 ساعت در روز به مدت 14 روز و کارباماید پراکساید 35% (بلیچینگ در مطب) یکبار 40 دقیقه، مورد بلیچ قرار گرفتند. میزان ریزسختی نمونه ها قبل و بعد از بلیچینگ با استفاده از Vickers hardness testing machine اندازه گیری شد و داده ها با repeated measure ANOVA model آنالیز شدند.
یافته ها
ریزسختی اولیه P90 به طور معناداری کمتر از دو کامپوزیت دیگر بود. در مورد Z250 و Z350 درمان بلیچینگ باعث کاهش معنادار میزان ریزسختی نسبت به گروه کنترل شد (0/001 p>)، اما در مورد P90 فقط ماده بلیچینگ مطب باعث کاهش معنادار میکروهاردنس شد (0/009=p) اثر بلیچینگ خانگی و مطب بر P90 متفاوت بود (0.015).
نتیجه گیری
به دنبال درمان بلیچینگ ریزسختی کامپوزیتهای Z250 و Z350 به صورت معنی داری کاهش یافت ولی این کاهش به دنبال بلیچینگ در منزل در کامپوزیت P90 چندان قابل توجه نبوده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!