تبیین تاثیرات روانی نازایی در زنان بارور

در جستجوی درمان: یک مطالعه کیفی
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ناباروری و سیر درمان آن بر تمام جنبه های زندگی فرد و زوج اثر می گذارد و می تواند باعث اختلالات روانی و عاطفی متعدد شود. هدف از مطالعه حاضر، آشکار کردن تجربه و فهم زنان نابارور از اثرات روانی ناباروری و درمان آن است.
روش ها
این مطالعه ی کیفی با روش تحلیل محتوا با 15 زن با ناباروری اولیه و ثانویه انجام شد. محیط پژوهش مطالعه، مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر تهران بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و داده ها با استفاده از مصاحبه ی نیم ساختار یافته جمع آوری و تا اشباع آن ادامه یافتند. همزمان با جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن ها به روش آنالیز محتوای قراردادی انجام شد.
یافته ها
مفاهیم اصلی بدست آمده از دادها در 4 تم اصلی همراه با زیر طبقات خود قرار گرفتند که شامل: 1- واکنش های شناختی ناباروری 2- واکنش های شناختی سیر درمان 3- واکنش های عاطفی- هیجانی ناباروری 4- واکنش های عاطفی- هیجانی سیر درمان بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ناباروری و فرایند درمان آن یک منبع رنج روانی برای زنان نابارور ایرانی است که تاثیرات مخربی بر رفاه روانی افراد نابارور و زوجین دارد. یافته ها نشان داد یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده ی پریشانی های روانی، متغیر فشار اجتماعی از طرف افراد جامعه است ولی در اغلب موارد به ابعاد اجتماعی- فرهنگی و پیامدهای ناباروری توجه کمتری می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!