تعیین حد مجاز مصرف کنسرو ماهی گیدر (Thunnus albacares) از نظر میزان جیوه

پیام:
چکیده:
امروزه، ماهی یکی از مهم ترین منابع برای فراهم کردن نیازهای غذایی و حمایت از سلامت انسان در سرتاسر جهان است. در عین حال، مصرف غذاهای دریایی به منزله مسیری مهم در مواجهه انسان با انواع آلاینده های شیمیایی، از جمله فلزات سنگینی نظیر جیوه، گزارش شده است. بنابراین، در این مطالعه ریسک ناشی از مصرف کنسرو ماهی گیدر برای انسان ارزیابی می شود. بدین منظور، میزان جیوه کل موجود در 30 عدد کنسرو ماهی گیدر (Thunnus albacares)، محصول شرکت فامیلا، اندازه گیری سپس، با استاندارد های جهانی مقایسه شد و حد مجاز مصرف هفتگی با توجه به حد مجاز ارائه شده سازمان بهداشت جهانی اعلام شد. نمونه ها مطابق دستورالعمل مرجع (1995AOAC،) و از طریق دستگاه ICP-OES آنالیز شدند. نتیجه نشان داد که میانگین غلظت جیوه در کنسرو ماهی گیدر 126/0 میکروگرم در گرم وزن تر بود که این میزان پایین تر از حد استاندارد تعیین شده از سوی سازمان های معتبر جهانی مانند WHO، FAO، USEPA، FDA، EC و MAFF برای جیوه در ماهیان است. شاخص خطر (HQ) کمتر از 1 بود (54/0) بنابراین، مصرف این محصول خطری جدی (اثر حاد) برای سلامتی مصرف کنندگان از نظر میزان جیوه نخواهد داشت. برای حفظ سلامتی در طولانی مدت و جلوگیری از تاثیرات مزمن ناشی از مصرف کنسرو ماهی گیدر از نظر میزان جیوه، میزان مجاز مصرف آن 56 گرم در روز توصیه می شود. همچنین، اگر هر وعده مصرف ماهی 230 گرم (بر اساس وزن خام) محسوب شود، بر اساس استانداردهای JECFA و USEPA که حداقل میزان مجاز ورود جیوه را به بدن انسان در نظر می گیرند، به ترتیب خوردن 3 و 2 وعده کنسرو ماهی گیدر در هفته مجاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!