مقایسه تاثیر فوری بتادین، استریلیوم و نانو کلوئید نقره در ضدعفونی دست پیش از جراحی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
جهت کاهش ریسک عفونت محل جراحی و تبعات آن، روش های ضدعفونی مالش دست و شست وشو بر اساس نوع محصول انجام می گیرد. نانو کلوئید نقره یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف می باشد که هر چند در بازارهای جهانی و هم چنین ایران به عنوان ضدعفونی کننده دست پیش از جراحی ارائه شده است، در این زمینه مطالعه ای انجام نشده است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر فوری بتادین، استریلیوم و نانو کلوئید نقره در ضدعفونی دست پیش از جراحی می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع کارآزمایی متقاطع تصادفی بود. ضدعفونی بتادین، استریلیوم و نانو کلوئید نقره با حجم، مدت زمان (مطابق دستور کارخانه سازنده) و فاصله زمانی معین (حداقل 24 ساعت)، روی دست 30 نفر داوطلب شاغل در اتاق عمل بیمارستان انجام شد. بلافاصله بعد از ضدعفونی دست ها، از دست افراد نمونه گیری، به ظروف حاوی محیط کشت آگار خونی منتقل و ظروف به آزمایشگاه برده شد. در آزمایشگاه تحت دمای انکوباتور 1 ± 36 درجه سانتیگراد به مدت 48 – 24 ساعت قرار گرفت. برای هر محیط کشت مثبت یا منفی بودن تشکیل کلنی بررسی و آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
بین کشت منفی بتادین و استریلیوم تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. اما کشت منفی بتادین (66/7%)20 و استریلیوم (60%)18 هر کدام جداگانه به طور معنادار آماری بیشتر از نانو کلوئید نقره (10%)30 می باشد (0/0001 > P). به ترتیب 1 و 4 نفر نسبت به استریلیوم و نانو کلوئید نقره حساسیت زیاد در دست ها داشتند.
نتیجه گیری
اثر فوری ضدعفونی بتادین و استریلیوم یکسان که با سایر مطالعات هم خوانی دارد و از نانو کلوئید نقره بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!