رویکرد مقررات بین المللی و ملی به اختیارات پلیس ترافیک در توقف و توقیف وسایل نقلیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حدود اختیارات پلیس در توقف و توقیف وسایل نقلیه ارتباط تنگاتنگی با حق برخورداری از آزادی رفت وآمد دارد. این مقاله تلاش می کند به این سوال اساسی پاسخ دهد که مقررات بین المللی و ملی نسبت به اختیارات پلیس در توقف یا توقیف وسایل نقلیه چه رویکردی در پیش گرفته اند؟
روش تحقیق: روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی است و هدف آن کاربردی می باشد. اطلاعات مقاله به صورت اسنادی کتابخانه ای از طریق فیش برداری گردآوری شده است.
یافته ها
اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 میلادی و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 1966، حق آزادی رفت وآمد را به رسمیت شناخته اند. این حق ایجاب می کند که عبور و مرور بی خطر شهروندان و وسایل نقلیه آزاد باشد و عبور و مرور مخاطره آمیز آن ها منع شود. قانون گذار ایران در راستای تضمین حق آزادی رفت وآمد شهروندان، اصل عدم مداخله پلیس نسبت به عبور و مرور بی خطر و اصل مداخله نسبت به عبور و مرور مخاطره آمیز را در پیش گرفته است. به گونه ای که بر اساس ماده 4 و 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389، ماموران پلیس تا زمانی که شاهد تخلف رانندگی نباشند، حق متوقف سازی وسایل نقلیه عبوری را ندارند و در صورت مشاهده تخلف مکلفند وسیله نقلیه عبوری را متوقف نمایند و مقررات قانونی مرتبط با ضمانت اجرای این تخلف را اجرا کنند. قانون گذار ایران در 5 مورد اختیار توقیف وسایل نقلیه متخلف و در 3 مورد اختیار توقیف گواهینامه رانندگی را پیش بینی کرده است.
نتیجه گیری
مقررات حقوقی جاری جمهوری اسلامی ایران با مقررات اسناد بین المللی انطباق دارد و اجرای درست این مقررات می تواند آزادی رفت وآمد شهروندان از گذر اجرای اصل عدم مداخله نسبت به رانندگان قانون مدار و مداخله نسبت به رانندگان متخلف را در پی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1317633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!