اولویت بندی راهبردهای پدافند غیرعامل با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک و روش تصمیم گیری چند معیاره FAHP: مطالعه موردی؛ سیستم تامین و توزیع آب شهری

پیام:
چکیده:
در مقاله حاضر، روشی برای اولویت بندی راهبردهای پدافند غیرعامل زیرساخت های آب شهری با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک و روش های تصمیم گیری چندمعیاره ارائه شده و کاربرد آن الگو در قالب یک مطالعه موردی نشان داده شده است. در روش پیشنهادی ابتدا با استفاده از ابزارهای مدیریت استراتژیک مانند تحلیلSWOT، عوامل داخلی و خارجی موثر بر عملکرد سیستم تبیین شده و راهبرد های پدافند غیرعامل تعیین می گردند. سپس با استفاده از رویکرد پرسشنامه و مدل تصمیم گیری چندمعیاره، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)، راهبردهای پدافند غیرعامل اولویت بندی می گردند. در انتها نیز بر مبنای نظرات اخذ شده از تصمیم گیرندگان کلان و کارشناسان خبره نتایج به دست آمده از مدل، صحت سنجی می گردد. در مطالعه موردی به اجرا در آمده در مقاله حاضر، راهبرد های پدافند غیرعامل برای بخشی از سیستم تامین و توزیع آب شهری یک منطقه فرضی در شهر تهران اولویت بندی شده اند. هدف مطالعه موردی، انتخاب یک سیستم جایگزین تامین آب با فرض از بین رفتن مخزن آب اصلی منطقه بر اثر حملات انفجاری است. راهبردهای پدافند غیرعامل انتخاب شده برای مقابله با تهدید فوق، عبارت اند از: ایجاد کیوسک های توزیع آب بسته بندی در زمان قطعی آب، ساخت یک مخزن آب مدفون به عنوان جایگزین مخزن اصلی، ایجاد سیستم جمع آوری آب باران خانگی برای مشترکین، و توزیع آب با تانکر در سطح محلات در زمان قطعی آب. نتایج اجرای مدل تصمیم گیری فازی نشان داد که استراتژی ساخت یک مخزن آب مدفون، بالاترین اولویت و ایجاد سیستم جمع آوری آب باران خانگی، پایین ترین اولویت را بر اساس نظرات تصمیم گیرندگان کسب کرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1319977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!