تاثیر سلول های استرومال آلوژن برگرفته از مغز استخوان در التیام زخم سوختگی پوستی درجه سه در موش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلول های استرومال مغز استخوان رهیافت های جدیدی را در پیش روی مدیریت درمان آسیب های شدید پوستی قرار داده است. این سلول ها شامل جمعیت هتروژنی از سلول های بنیادی مزانشیمال، خونساز و فیبروبلاست می باشند که از طریق تولید فاکتورهای رشد و تمایز به سلول های رده مزودرمال می توانند در درمان آسیب های بافتی مورد استفاده قرار گیرند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرات تزریق زیر جلدی سلول های استرومال مغز استخوان، در التیام سوختگی پوستی درجه سه در موش سوری بود.
روش بررسی
در یک مطالعه تجربی که در پژوهشکده دانشگاه ارومیه از دی 1390 تا تیر 1391 انجام پذیرفت، 18 سر موش سوری نر با محدوده سنی 8-7 هفته تحت القای سوختگی درجه سه در ناحیه پشت قرار گرفتند. به دنبال تقسیم بندی تصادفی موش ها در دو گروه کنترل و درمان سلولی، یک ساعت پس از اعمال سوختگی، موش ها به ترتیب تحت تزریق زیر جلدی در ناحیه سوختگی با بافر فسفات سالین و سلول های استرومال به تعداد یک میلیون سلول در حجم lμ 400 بافر فسفات سالین قرار گرفتند. با تهیه مقاطع بافتی در روزهای 7، 14 و 21 پس از القای سوختگی، رنگ آمیزی بافتی با روش های هماتوکسیلین- ائوزین و ماسون تری کروم انجام پذیرفت.
یافته ها
به لحاظ پارامترهای بررسی شده شامل شکل گیری بافت جوانه ای (به ترتیب در روزهای 7، 14 و 21، 007/0P≤، 013/0P≤ و 001/0P≤)، رگ زایی (روز 21، 002/0P≤) و رسوب کلاژن نتایج نشان دادند که در گروه درمان شده با سلول، سرعت روند التیام به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0P≤).
نتیجه گیری
سلول های استرومال مغز استخوان می توانند از طریق تحریک شکل گیری بافت جوانه ای، رگ زایی و تکثیر فیبروبلاستی به همراه رسوب بیشتر کلاژن در التیام آسیب پوستی ناشی از سوختگی موثر واقع شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
449 تا 456
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!