تاثیر سطح سرب روی یافته های استاندارد اکوکاردیوگرافی بطنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آلودگی با سرب روی ارگان های بدن از جمله قلب اثر می گذارد. این مطالعه بر روی کارگران شاغل در کارخانه ی باتری سازی که در مواجهه با سرب بودند، جهت بررسی اثرات سرب روی اندکس های قلبی ایشان انجام شد.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی، 142 مرد کارگر کارخانه ی باتری سازی که حداقل یک سال در معرض سرب بودند، بررسی شدند. سن آن ها بین 55-25 سال بود و در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی از مطالعه خارج می شدند. اطلاعات دموگرافیک و شغلی، مواجهه با سرب، سابقه ی بیماری تنفسی، مصرف دارو و اطلاعات سبک زندگی هر یک از شرکت کنندگان ثبت شد و سپس قد، وزن و فشار خون اندازه گیری شد. اندازه گیری سطح سرب سرم نیز انجام شد و در نهایت، افراد تحت اکوکاردیوگرافی داپلر و M-Mode قرار گرفتند. آنالیز رگرسیون خطی جهت بررسی اثرات سرب روی اندکس های قلبی به کار رفت. داده ها در نرم افزار SPSS وارد و تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
متوسط سن بیماران 58/13 ± 78/41 سال و متوسط مواجهه با سرب 44/14 ± 54/23 سال بود. متوسط سطح سرب خون μg/dl 75/2 ± 59/7 بود. هیپرتروفی بطن چپ در 12 درصد شرکت کنندگان مشاهده شد. سطح سرب خون با اندکس های اکوکاردیوگرافی پس از تنظیم برای سن و عوامل خطر دیگر ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
سطح سرب شرکت کنندگان مطالعه ی حاضر، زیر مقادیر استاندارد بود. ارتباطی بین سطح سرب خون و اندکس های عملکرد بطن چپ دیده نشد که علت آن می تواند حذف افراد مبتلا به فشار خون بالا و مشکل قلبی- عروقی باشد. تغییرات ساختاری در کارخانجات باتری سازی به دنبال موارد قانونی در ایران، می تواند عامل سطح پایین سرب خون در شرکت کنندگان این مطالعه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!