شناسایی و آشکار سازی طوفان فراگیر 1 ژوئیه 2008 ایران با استفاده از سنجنده مودیس

پیام:
چکیده:
در این تحقیق از داده های ساعتی گرد و غبار (قدرت دید افقی و کدهای هواشناسی) 87 ایستگاه سینوپتیکی کشور در سال 2008 استفاده شده است. بعد از استخراج روزهای گرد و غباری سال 2008 برای هر ایستگاه، روز 1 ژوئیه 2008 به خاطر داشتن قدرت دید افقی کمتر از 1000 متر (معیار تشخیص طوفان های گرد و غباری در این مطالعه) در اکثر ایستگاه های مورد مطالعه در نیمه غربی ایران به صورت موردی برای مطالعه انتخاب گردید. همچنین برای آشکار سازی پدیده گرد و غبار بر روی تصاویر ماهواره ای، از تصاویر مودیس ماهواره های آکوا و ترا در روز 1 ژوئیه ساعت های 7:15، 7:20 و 8:55 دقیقه استفاده شده است. در این مطالعه به منظور آشکار سازی گرد و غبار ایران بر روی تصاویر مودیس از شاخص بصری ترکیب رنگی کاذب و شاخص های کمی NDDI، BTD، BTDI و LRDI استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که شاخص رقومی LRDI و همچنین شاخص بصری ترکیب رنگی کاذب از قدرت تفکیک بهتری نسبت به شاخص های دیگر برای آشکار سازی گرد و غبار برخوردار می باشند. طبق مطالعات صورت گرفته و تصویر ماهواره ای طوفان های گرد و غباری غرب ایران منشا خارجی داشته و منابع عمده آن صحاری سوریه، عربستان، شمال آفریقا و بسترهای خشک دریاچه ای عراق می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!