بررسی ارتباط بین نمرات آزمون جامع علوم پایه دانشجویان پزشکی با نمره ارزشیابی اساتید علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی لرستان از 1384 لغایت 1388

پیام:
چکیده:
زمینه
یکی از متداول ترین روش هایی که در بیشتر کشورها و از جمله ایران جهت تعیین وضعیت آموزشی یک استاد استفاده می شود، ارزشیابی اساتید است. ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی می تواند تا حدود زیادی موجب شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف آموزشی گردد و از طریق بازخورد مناسب به اساتید، منجر به ارتقاء کیفیت آموزش اساتید و به تبع آن بهبود عملکرد آموزشی دانشجویان گردد. عده ای متعقدند که کیفیت تدریس اساتید در طی مقطع علوم پایه یکی از دلایل عمده عملکرد مناسب دانشجویان در امتحانات ترمی و حتی امتحانات جامع علوم پایه می باشد.
هدف
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نمرات ارزشیابی اساتید مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر نمرات آزمون جامع علوم پایه پزشکی انجام گرفت.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که جمعیت مورد مطالعه را کلیه اعضای هیات علمی علوم پایه و کلیه دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی که آزمون علوم پایه را داده بودند تشکیل می داد. نمرات علوم پایه دانشجویان گردآوری و فراوانی مطلق و نسبی محاسبه گردیده و نمره استاندارد هر درس نیز محاسبه گردید که برای محاسبه این نمره نیز میانگین نمره هر درس دانشگاه منهای میانگین نمره همان درس در کشور و سپس تقسیم بر انحراف از معیار آن درس در کشور گردید. برای مشخص شدن جایگاه و رتبه دانشگاه در هر درس در کل کشور، رتبه دانشگاه نسبت به صد محاسبه شد، که برای این کار رتبه دانشگاه در هر درس تقسیم بر تعداد دانشگاه های شرکت کننده همان درس ضرب در 100 گردید و تحت عنوان رتبه دانشگاه در هر درس نسبت به صد منظور گردید. برای ارتباط سنجی بین نمرات علوم پایه در هر درس و نمرات ارزشیابی اساتید در کل و در حیطه های عملکردی مختلف (میانگین نمرات ارزشیابی اساتید هر گروه) با توجه به غیر نرمال بودن منحنی مربوطه از تست اسپیرمن استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این پژوهش معدل نمره هر درس در طی 5 سال مطالعه متغیر بوده و از روند کاهنده و یا افزاینده خاصی برخوردار نبود. رتبه بندی کیفی نمرات 5 سال نیز بر اساس خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف نیز همین روند را نشان داد. هم چنین پس از انجام تست های آماری اسپیرمن، بین نمرات علوم پایه دانشجویان با نمرات ارزشیابی کلی و به تفکیک هر حیطه اساتید علوم پایه دانشگاه ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت وضعیت نمرات علوم پایه دانشجویان علوم پزشکی وابسته به فاکتورهای دیگری غیر از نمرات ارزشیابی اساتید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!