ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی توانمندسازی بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه
در حال حاضر آموزش جهت توانمندسازی کارکنان در سازمان های مختلف از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا در چند دهه اخیر بیش از هر دوران دیگر در طول تاریخ بشری، علوم و تکنولوژی پیشرفت نموده است.
هدف
به منظور جلوگیری از افت کیفیت نیروی انسانی شاغل در سازمان ها، دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در سطح بسیار گسترده و با صرف هزینه های نسبتا زیادی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی کارکنان خود نموده است. در این پژوهش کوشش گردیده است تا اثر بخشی این دوره های آموزشی بر عملکرد پرسنل ستادی از دیدگاه کارکنان و مدیران مورد مطالعه قرار گیرد.
روش ها
در این تحقیق برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین را در چهار گروه آموزش های فناوری اطلاعات، فرهنگی، اداری- مالی و پژوهشی مورد بررسی قرار دادند جامعه ی آماری شامل دو گروه کارکنان و مدیران می باشد برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید که نمونه ها به روش خوشه ایتصادفی انتخاب گردیدند.
یافته ها
به عقیده اکثر کارکنان دوره های آموزشی فناوری اطلاعات تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان به خصوص در بهبود کیفیت کارکنان، افزایش مهارت های شغلی و تخصصی و افزایش اعتماد به نفس آن ها شده است. به نظر مدیران برگزاری، این دوره های آموزشی تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان به ویژه بهبود کیفیت خدمات کارکنان، افزایش تبادل اطلاعات و همکاری در حل مسائل سازمانی و همسو شدن کارکنان با تغییرات تکنولوژیکی شده اما اثربخشی دوره های آموزشی مذکور را بر افزایش قابلیت تصمیم گیری و افزایش رضایت شغلی در حد متوسط ارزیابی نموده اند. اکثریت کارکنان و مدیران معتقدند که اثربخشی دوره های آموزشی فرهنگی بر عملکرد کارکنان در حد متوسط بوده است. به اعتقاد بیشتر کارکنان دوره های آموزشی اداری- مالی تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت کارکنان، افزایش مهارت های شغلی و تخصصی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش قابلیت تصمیم گیری، افزایش رضایت شغلی و انگیزه کارکنان، قابلیت اجرایی در شغل آنان، افزایش رعایت مقررات سازمانی، افزایش درک مدیریت کارکنان داشته است اما اثربخشی این دوره ها بر افزایش توانایی آنان در ارائه ی روش های جدید برای انجام کار، افزایش تبادل اطلاعات و همکاری در، کاهش نواقص کار و دوباره کاری ها، تقلیل هزینه های عمومی و کاهش نیاز به سیستم های کنترلی و وقت گیر را در حد متوسط ارزیابی کرده اند. مدیران هم معتقد بودند که دوره های آموزشی اداری و مالی تاثیر زیادی برعملکرد کارکنان به خصوص بهبود کیفیت خدمات کارکنان، افزایش مهارت های شغلی و تخصصی، افزایش رعایت مقررات سازمانی و افزایش درک مدیریت توسط کارکنان داشته است. بیشتر کارکنان معتقدند که شرکت در دوره های آموزشی پژوهشی توانسته است تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت خدمات، افزایش مهارت های شغلی و تخصصی و شکوفا شدن استعدادهای نهفته آنان داشته است ولی مدیران اثربخشی دوره های آموزشی پژوهشی را بر عملکرد کارکنان در حد متوسط می دانند. در این بررسی بین جنسیت و سطح تحصیلات کارکنان و ارزیابی اثربخشی هر یک از دوره های آموزشی رابطه ی معناداری وجود نداشت(sig>0.05) ولی بین سابقه کار و سن کارکنان با اثربخشی دوره های آموزشی فناوری اطلاعات (sig=0.02) رابطه ی معنا دار وجود دارد و این رابطه مستقیم است.
نتیجه گیری
استفاده از رویکرد مشارکتی در تدوین برنامه های آموزشی با تکیه بر شناسنامه آموزشی افراد و نیازسنجی آموزشی از کارکنان و مدیران و تعامل بیشتر واحدهای آموزش با مدیران و کارکنان باعث اثربخشی بیشتر دوره های آموزشی بر عملکرد کارکنان خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!