بررسی مقایسه ای توزیع نیروی انسانی در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه
در مراقبت های بهداشتی و درمانی، نیروی انسانی نسبت به سایر عوامل نقش کلیدی دارد. کمیت و کیفیت نیروی انسانی از عوامل تاثیرگذار عمده بر سرعت ارائه ی خدمات، هزینه، دقت و به عبارتی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می آید.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین توزیع نیروی انسانی در بخش های مختلف بیمارستان های شهر قزوین و مقایسه با استانداردها انجام گرفت.
روش ها
این پژوهش از نوع کاربردی و به صورت توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1388 انجام یافته است. جامعه پژوهش کلیه بیمارستان های شهر قزوین و پرسنل شاغل در آن ها می باشند. نمونه پژوهش همان جامعه پژوهش بوده و کل بیمارستان های شهر قزوین انتخاب گردیده اند. اطلاعات مربوط به اهداف طرح با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی، تحلیل شده اند.
یافته ها
نتایج نشان می دهد از بین 2852 نفر نیروی شاغل در بیمارستان های مورد بررسی 3/53 درصد در بیمارستان (الف)، حدود 8 درصد در بیمارستان (ث)، 17 درصد در بیمارستان (ب)، حدود 12 درصد در بیمارستان (پ) و 10 درصد در بیمارستان (ت) مشغول به فعالیت هستند. نتایج نشان داد بیمارستان (پ) با داشتن 269 نفر (80%) نیروی انسانی زن دارای بیشترین میزان در بین دیگر بیمارستان ها می باشد. بیمارستان (ب) با 249 (52%) نفر پرسنل مرد دارای بیشترین میزان در بین دیگر بیمارستان ها می باشد. بیمارستان (الف) با 128 نفر نیروی دارای تحصیلات زیر دیپلم و بیمارستان (ث) با داشتن 53 نفر به ترتیب بیشترین و کم ترین تعداد نیروی انسانی دارای تحصیلات زیر دیپلم را دارا می باشند. مقایسه تعداد نیروی انسانی کادر پزشکی در بیمارستان های مورد مطالعه نشان می دهد که بیمارستان (ث) دارای بیشترین تعداد و بیمارستان (الف) دارای کم ترین تعداد می باشد. در مقایسه با استاندارد وزارت بهداشت، مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بیشتر کادرهای خود با کمبود نیرو مواجه می باشند ولی بیمارستان (ث) در برخی از واحدها با مازاد نیرو مواجه است.
نتیجه گیری
توزیع مناسب منابع انسانی می تواند بهره وری بیمارستان را افزایش داده و به افزایش کیفیت مراقبت که ماموریت اصلی نظام سلامت است کمک کند. متولیان نظام سلامت کشور با استقرار رویکرد مدیریت استراتژیک منابع انسانی می توانند به هدف تامین، حفظ و توزیع مناسب نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت و بالاخص بیمارستان ها نائل گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!